Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Krokodillen" brudt ned, ta en tur alligevel til Ängelholm (Generelt)

af Steff, 3/9 2015, 10:31 (3159 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

SBB Ce 6/8 III "Krokodille"

Jeg syntes det er BRANDÆRGERLIGT for de interesserede, der har planlagt på, at kunne fotografere en sjælden gæst i Sverige, nemlig SBB klasse Ce 6/8 III.
Jeg ved det er en ringe trøst, men HAR man sat dagen af til at tage et smut til Ängelholm, kan man nok alligevel få en hyggelig dag ud af det, i stedet for at blive hjemme og være ked af det.

I Ängelholm er der jo STADIG et lille jernbanemuseum, nu ikke ejet af det ”store” i Gävle, men af byen og Lenet. Og det er da et besøg værn alligevel. Ikke de store lokomotiver, men alt andet og så en ”scary” tur med tog, set fra førerhuset, både et gammel tog på spinkle skinner og en X2000 i fuld knald. Man sidder på bænke på en plade, men de bevæger sig næsten i 3 dimensioner så illusionen er perfekt, skal prøves. Ellers SJ hygge.
Udenfor en litra Da udlånt fra Gävle.
[image]
Bag museet ligger så Gävle museums lille filial, hvor der bl.a. restaureres vogne og andet. Men her er der ikke adgang, det er et arbejdssted.
Hele museet, værksted mv. ligger på den svenske jernbaneskoles område og er egentligt ganske interessant. På hovedlinjen ved siden af de utallige ”Öresundstog” mv.
[image]
Tager man så sin bil og køre ud af byen (følg skilte) havner man på på flyvepladsen, hvor i gamle dage Jager/Jagerbomber enheden F10 var stationeret. Her findes faktisk et rigtigt GODT flymuseum med alle de svenske fly fra SAAB m.fl.
[image]
Så alt i alt kan man få en god familiedag ud af det trods alt.
Og HVIS man ikke har set en SBB Ce 6/8 III i ”levende live”, er så hér et billede af nr. 14282, fotograferet på det ”sindssyge” museum SINSHEIM ved Frankfurt i Tyskland. Her er alt blandet sammen, Concorde fly, panser, damptog, biler, gadeorgler, Elvis, absolut et besøg værd.
[image]
Men som skrevet, er dagen sat af alligevel, ta´ en tur til Ängelholm.

Og så håber jeg da, at ”MEININGEN” folkene få udbedret lejet på Ce 6/8 III, så turen kan fortsætte nordpå.

En eventuelt god tur.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak