Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

PU signal - s-tog (Generelt)

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 6/9 2015, 21:05 (3157 dage siden) @ ID888

Med risiko for at blive modereret.....

...så kan den flue vist ikke knaldes mere!

Nej, korrekt. S-tog kører ikke med udkoblet HKT, når de kører på strækninger med F-HKT (forenklet HKT, svarende til F-ATC eller Togstop ved de store baner), men man kører altså på ydre signaler og HKT virker kun som togstop ved signaler. De store baner kører jo heller ikke med udkoblet ATC, når de ruller ind på en strækning med F-ATC eller Togstop. Og derfor er det tidligere svar fyldestgørende.

Ved kørsel på HKT viser hovedsignaler "betinget stop" (to gule lys på skrå til venstre), som minder meget om "signal annuleret" på PU eller Dværg. PU og dværg viser så "forbikørsel tilladt", ligesom en de gør i en togvej på "rigtige signaler"....(Dværg og eventuelle PU'er i en indkørselstogvej.....kun dværg i udkørselstogvej), fordi signalerne jo skal vise noget.

Man kan ikke slukke signalerne, det betyder i realiteten "stop".
Grønt lys i hovedsignaler vil forvirre om, hvorvidt man kører på ydre signaler eller HKT (aktivt førerrumssignal).
"Signal annuleret" i Dværg og PU kan skabe problemer ift. en rangerinstruks på de enkelte station.

Derfor viser PU og Dværg "Forbikørsel tilladt", fordi det iht. SR ikke har betydning for tog (da det er et rangersignal).

(P.S. Hvis noget i ovenstående tekst har stødt nogen, er det på ingen måde tilsigtet)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1521Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak