Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Overgang styrevogne (Generelt)

af gaest, 6/10 2015, 17:47 (3134 dage siden) @ ulca

Ved sammenkobling af MA lyntogene blev frontdøren samt vulsterne på BS styrevognene afvasket inden afkobling. Frontdøren blev den ene sidevæg i gangen når der blev lavet overgang, derfor skulle de vaskes for insekter og snavs.
Togdelene stoppede en 10-15 meter fra hinanden, og en stationsbetjent stod for afvaskningen, hvorefter han fjernede koblingsbeskytteren.
Det først ankomne tog, som altså holdt med styrevognen bagest, havde som regel frontdøren åbnet umiddelbart efter afvaskingen der ofte var afsluttet inden anden togdel ankom.

Så blev dørene lukket i hele toget, der var i princippet givet afgang hvad adgangen til toget angik, og den bagerste togdel kørte frem og koblede. Hvis koblingsmanøvren lykkedes blev der så givet rigtig afgang, og mens toget rullede fra perron kravlede lokoføreren ned fra styrevognens styrehus, så der også kunne laves overgang i den vogn. Trappen op til styrehuset blev klappet op i loftet. Derefter blev en gangbro vippet op fra en lem i gulvet, og en løber hen over, og så var der gennemgang.

Ved af og tilkobling i forbindelse med færgerne blev der ikke vasket døre eller brugt koblingsbeskyttere, og de drevne lyntogsførere koblede/afkoblede i (lav) fart. Der var ikke noget ATC anlæg der forhindrede den manøvre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak