Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren: Signalprogrammerne forsinkede (Generelt)

af steenth, 11/10 2015, 01:07 (3139 dage siden) @ esni

Mener du at man burde udrulle Baseline 3.4.0, og køre med STM på knudepunkterne, indtil Baseline 3.5.0 kan udrulles? Måske er det virkeligt muligt?


Jeg læste artiklen som at Baseline 3.5.0 heller ikke kunne løse knudepunktsproblemet, fordi en essentiel prototkol for dataoverførsel ikke var blevet færdig.

Der er kun noget som hedder baseline 3. Der er version 3,5.0, som er en opdatering af baseline 3. Alt materiel med nyeste version af baseline 3 skulle kunne køre på alt infrastruktur som med baseline 3 uanset version.

Som jeg skrev - en naiv tilgang til problemet. Men STM skal jo alligevel kunne fungere i udrulningsfasen i forbindelse med den Baseline, som det besluttes at rulle ud i hele landet. Derfor som naiv 'mandagstræner' i forhold til projektet, så tænkte jeg at det mindst forkerte kunne være at udrulle den Baseline, som håndterer overkørselsanlæggene korrekt (3.4.0 ?) og så tage de store knudepunkter, når en europæisk standard er klar - 3.5.0, 3.6.0 eller 3.x.0 i stedet for at implementere en lokal dansk protokol og dermed en national ERTMS variant.

Det Banedanmark vil gøre, at bruge en national løsning i starten til radiokommunikation, så man får løst det nu og her og så kan man senere opgradere til den europæisk løsning senere, når det er klar. Det har været en forudsætning fra starten af, at hvis ERTMS ikke var klar, så bruger man den nationale løsning. Og den nationale løsninger har dog har rod i nogle man forventede var den fremtidige løsning. Men det ERA har besluttet, at man designer en mere holdbar protokol, så er man mere fristillet, når afløseren for GSM-R skal finde.

Hvis man skal bruge ATC med DK-STM eller niveau 1 på større stationer, skal man have signaler med de tilhørende træk af ledninger mv. - det kan godt blive meget dyre end at bruge en national løsning som midlertidig løsning. Eller man får nogle få øer med gamle sikringsanlæg, hvor man stadig bruger ATC, indtil der kommer en version af ERTMS, som kan håndtere radiokommunikation på større knudepunkter, som er blevet implementeret, testet og godkendt - det kan godt tage nogle år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak