Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren: ingen linjeblok i Hillerød (Generelt)

af Jens V, 28/10 2015, 00:42 (3110 dage siden) @ steenth

Det kommer til at betyde at hver gang at Lokalbanen eller ståltoget, skal krydse over S-tog's sporene, så skal der en sikringsmand ud, og oplåse sporskifterne og omstille dem manuelt.


Det har ikke meget med linjeblokken at gøre, men hvordan skal journalisterne på INGENIØREN også vide noget om det?
Det har nok mere med kørsel ind og ud af Hillerød af tog fra og til Frederiksværkbanen, Gribskovbanen og Lille Nord. Dette sker (så vidt man hører) stadig på det gamle elektromekaniske sikringsanlæg.


Journalisten har det fra det notat Banedanmark har lavet. Hvorfor har Banedanmark skrevet den på det måde? Citat: "Integrering af linjeblokken på Hillerød Station, hvor privatbanens eget signalsystem skal krydse det
nye CBTC-system, er en del af den udskudte funktionalitet." - hvordan skal det tolkes?


Det ene er en følge af det andet. Oprindeligt var det meningen, at hele Hillerød skulle fjernstyres fra den nye TCC (moderne ord for FC) ved overgangen til CBTC.

Imidlertid har man ikke i første omgang kunnet få fjernstyringen til at spille sammen med linjeblokanlæggene på Lokaltogs strækninger, og det betyder, at der i en overgangsperiode bliver to Hillerød'er: en S-bane-Hillerød styret fra København og en Lokaltogs-Hillerød. Sidstnævnte vil fortsat blive styret fra den lokale kommandopost.

Det giver nogle udfordringer, når der skal rangeres på tværs fra den ene del af det gamle sikringsanlæg til den anden (nord-syd, syd-nord), og der bliver ganske rigtigt tale om en manuel oplåsning af et par sporskifter, hver gang man skal "på tværs".

Og nej, det har ikke direkte noget med linjeblok at gøre, men er som nævnt en følgevirkning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak