Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frankrig - TGV katastrofe (Generelt)

af steenth, 15/11 2015, 17:45 (3103 dage siden) @ Nordexpress

Jeg har svært ved at forstå din anvendelse af 'god' eller 'godt'.

Jeg havde lidt svært at formulere noget bedre - dødstallet vil have været meget høj, hvis der havde være passager med. Det ser ikke godt ud på billederne.....

En hel test-TGV-stamme er afsporet og røget ned ad dæmningen og delvist gået i brand - officielt tales endnu kun om for høj fart. Måske så banalt som Flirt-uheldet med for høj fart i Norge, hvor man overså afsnittet med nedsat hastighed pga. for meget snak i førerrummet.

Det er ved afslutning af den nybygget strækning for LGV Est, hvor togkontrolsystemet burde have fanget det. I Norge var sikkerhedsniveauet ikke særlig høj netop der.

Nord for Strasbourg ved afslutningen af den ny forlængede højhastighedsstrækning er mindst 10 personer blevet dræbt og 37 skadet, heraf 12 alvorligt - efter alt at dømme store dele af det faglige team, der tester strækningen forud for planlagt åbning i forsommeren 2016.

Jep. Det er mange, som er kommet noget til, når der var 49 i toget.

Uheldet minder i nogen grad om AVE-uheldet i Nordspanien, hvor føreren pga mobilsnak med kommandoposten ikke fik bremset i den afsluttende kurve ved overgang til gammel strækning.

Der manglede noget udstyr ved stedet for ulykken ved Santiago de Compostela, som kunne fange for høj hastighed. Det er senere kommet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

ContecRail
... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak