Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ventesal på Århus H - et foto mere (Generelt)

af ThomasTT, 30/11 2015, 16:36 (3070 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Asger

Jeg er bange for, at det er tidens tendens: Rejsen - stemningen på stationen, modelbanen i ventesalen, bygningens arkitektur, toget, landskabet som glider forbi, en snak med de andre passagerer - alt det siger ikke et moderne menneske en dyt. Folks blik er fastnaglet til smartphonens display, og de interesserer sig kun for deres fysiske omgivelser, hvis disse åbner muligheder for at forbruge - som ”Joe & The Juice”.

I gamle dage fandtes der toldfri butikker i et hjørne af transithallen i lufthavne, men i dag er man tvunget til at gå gennem vidtstrakte shoppingcentre for overhovedet at nå ud til sit fly. Sådan bliver det nok også på Aarhus H. Hele området mellem Banegårdspladsen og Bruuns Galleri kan fyldes op med salgsstande, som man må kante sig forbi, hvis man skal med toget. Og så mangler vi kun lidt muzak i de højtalere, der i dag bruges til passagerinformation.

Bedste hilsner

Arh, jeg synes det er for negativt. Man kan næppe forvente, at modelbanen skulle sige det store flertal af rejsende særlig meget, og da slet ikke de mange pendlere. Det har den næppe nogensinde gjort. Den er formentlig oprindeligt installeret i selve hallen, fordi der var rigeligt med plads midt i al tomheden. At der nu er en hel anden gennemstrømning er altså ikke dårligt. Det er hovedbanegården i landets næststørste by. Ikke en landsby eller en veteranklub. Kunder i biksen er et gode og trods alt banens formål. Selvfølgelig skal pladsen udnyttes.

Jeg tror ikke alle er ligeglsde med arkitekturen. Tværtimod. Banegården er absolut en af de mest genkendelige bygninger i aarhus og der ville utvivlsomt blive ballade hvis facaden mm blev markant ændret.

Der er heller ikke nogen fare for det bliver en lufthavn. Adgangen til togene er jo på ingen måde vanskeliggjort. Tværtimod.

Ja måske er mange optagede af deres elektronik, men altså de fleste er jo ikke ude på en rejse i nogen større forstand. Og endelig er det jo også noget der gavner jernbanen, da det er sværere at bruge de ting bag rattet på en bil


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak