Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 21/1 2016, 00:23 (3023 dage siden) @ Jakob Christensen

Men at lave en total ligegyldig replika af Odin det kan I godt finde penge til..

Der vil jeg personligt mene, det var bedre at sætte pengene i et MR/MRD tog.. Det er jo også bare en trofast slider i Jylland, og som heldigvis ikke er udrangeret endnu, så I kan jo nå at blive klogere..

Men måske I skulle overveje hvad der er vigtigt, ting der har kørt i den virkelige verden, eller en kopi af noget der har kørt, men ikke har en disse med den virkelige verden at gøre, netop fordi det blot er en kopi..

Jeg undres over jeres prioriteringer!

Man må jo nok også erkende at nyere materiel nok ikke vil være at finde blandt veteranbanernes driftmateriel i fremtiden da de simpelthen er for teknisk avancerede og vil være for dyre at holde i drift. Desuden dækker begrebet veterantog for det brede publikum primært over damplokomotiver med teaktræ- eller stålvogne.

Hos dieselmateriellet er det jo næsten kun MY og MA der er populære fordi de har en historie at fortælle. Det var en revolution i jernbanedriften og en stor del af publikummet kan stadig huske at have kørt med lyntoget eller et stort flot rødt IC tog med hidtil uset komfort. Når det så gælder Bn vogne eller MR så er det ikke noget folk savner eller har gode minder ved. Det har altid blot været regionaltog hvor man halvsov på vej til eller fra arbejde.
Hvis man ikke tager børnene ud at køre med damptog med åbne endeperroner så tager man med et hvor der er en historie at fortælle og hvor det skaber positive minder.
Det er det brede publikum man skal satse på for det er dem der holder veteranbanerne økonomisk i live, det er ikke fotograferne ude på strækningen, medmindre de selvfølgelig har løst billet for at støtte klubben.

Odin er både damp og har en historie der er noget mere spændende end en MR's.


( Og ja jeg ved godt jeg stikker hånden i en hvepserede, med alle disse kloge mennesker herinde, alle er velkommen til at have en mening, så længe det er den samme som resten, og nej jeg kan ikke deltage for jeg har ikke evner til det, for mekanik interesserer mig ikke, og derfor må jeg jo ikke have den mening jeg har, kun hvis man er aktiv! )

Der er også mange andre opgaver hos klubberne end tekniske og mekaniske opgaver, og hvis der er andre folk til at løse disse opgaver så har de tekniske folk mere tid til det de kan og er gode til.
Iøvrigt mener jeg at man har ret til at ytre sin mening uanset om man er aktiv eller ej, men vil man høres af klubberne kan man ikke nøjes med at ytre sig her.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak