Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 og god service... (Generelt)

af Lars, 30/1 2016, 00:17 (3034 dage siden) @ jmp

Jeg skulle i torsdags med morgentoget, et regionaltog fra Esbjerg til Århus, og steg med de sædvanlige bange anelser om bord i det IC4 tog, der var udkommanderet til turen.

VI afgik fra Esbjerg (rettidigt) med ryk, rysten, rumlen og knagen og kørte af sted ganske langsomt.

Farten blev ikke sat ret meget op, men motoren arbejdede efter lyden at dømme hårdt i perioder.

Lokomotivføreren meddelte så ved Bramming, at toget desværre havde en teknisk fejl, som betød, at det ikke kunne stå ordentligt fast på sporet, så vi måtte snegle os af sted. Da vi nåede Vejen, var vi 15 minutter bagud, og det var blevet til 20 min, da vi kom til Lunderskov.

Her vågnede lokomotivførerens servicegen, og han meddelte, at toget havde alvorlige problemer, men at folk, der skulle nordpå, med fordel kunne stå af her i Lunderskov og tage Intercitytoget, der om ca. 1 minut ville ankomme på den anden side af perronen. Så kunne vi komme hurtigere frem.

Fint nok efter omstændighederne. (God service).

Jeg og flere andre skiftede tog til et IR4 og kørte videre til Fredericia, hvor jeg spurtede over til spor 4 og nåede et IC-tog, der skulle nordpå og skulle til at afgå.

Toget blev dog holdende et stykke tid efter, at det skulle være afgået ifølge planen, men kom så endelig af sted. Togføreren beklagede forsinkelsen, men oplyste, at vi skulle vente på et tog fra Esbjerg, som havde haft et nedbrud og derfor var meget forsinket, og tilføjede, at vi i dag i samme anledning kørte i regionaltogets køreplan indtil Skanderborg…. (2x god service, men...)

Nå, jeg nåede til sidst frem til Århus efter brug af tre tog.

Det var noget bedre end de efterhånden adskillige gange, regionaltoget i form af et IC4 har måtte holde med nedbrud i Kolding eller Vejle eller Hedensted eller Horsens eller i nordenden af Fredericia, hvor det spærrede for trafikken, indtil lokomotivføreren og en kollega fik det i gang igen efter at have skruet og rumsteret (for ikke at nævne de gange, toget har været aflyst).

Hertil kommer støjniveauet, de gange dørene eller varmen ikke virker, ventilationen højlydt blæser kold luft rundt i kupeen, og ca. halvdelen af hylderne og panelerne ikke er skruet helt fast, så de larmer og klaprer.

Men hertil kommer også alle de gange (og det er vel de fleste), hvor toget er afgået rettidigt, har gennemført en behagelig tur uden problemer eller forsinkelser og vi alle er nået derhen, hvor vi skulle til tiden.

Det er et udmærket tog med fin komfort, det er bare dårligt lavet.

--
mvh
Lars
Esbjerg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak