Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 i Struer (Generelt)

af Scharfenberg, 29/1 2016, 22:08 (3035 dage siden) @ jmp
redigeret af Scharfenberg, 29/1 2016, 22:42

Bullshit.

Os der regelmæssigt kører med IC4, os der regelmæssigt registrerer alt om vores togrejse kan selvfølgelig dokumentere de regelmæssige skift til andre materieltyper, de regelmæssige forsinkelser og aflysninger. Og personligt den usædvanlig ringe komfort. Det hjælper ikke meget for de rejsende, at førerummet er lækkert.

IC4 er bare et seriøst ringe tog og jeg forstår ikke rigtig, hvorfor folk bliver ved med at forsvare det.

Jan, der har ca. 400 rejser med IC4 bag sig.

Jeg har ca. 20-30 såvel korte som lange ture med IC4 bag mig. Og 100-vis af stationsobservationer. 2 af turene var toget hat og briller. De resterende var på MF-niveau eller over. Jeg tror meget, det afhænger af øjnene, der ser. Alting er relativt. Og noget mere nuanceret end 'dårligt tog'/'godt tog'.

Helt subjektivt: Her er IC4 bedre/dårligere end IC3:

Bedre:
* Rumfølelse (højt til loftet især i flexvognen)
* Flexvogn (med adskilte områder for cykler/barnevogne og kørestolsplads)
* Handicaptoilet (stort, flot og lækkert designet m/ buet skydedør)
* Indstigningsforhold (lav indstigning i flexvogn og bedre fordeling af døre)
* Sæder (knap så mormoragtige som IC3, stole i stedet for sofaer og stadig langt bedre end sæderne og nakkestøtterne i fx mange europæiske højhastighedstog)
* Midterarmlæn (bredere end i andre togtyper)
* Strømudtag ved hvert sæde
* Fodstøtte ved sæder i flyopstilling (forebygger at man glider for meget ned i sædet)
* Flere siddepladser og toiletter
* Designelementer (fx højhastighedssnude udvendigt og glasskillevægge indvendigt, DSB-logoer på paneler indvendigt til at forebygge slid og hærværk)
* Flere små kupeer med helt ned til 8 pladser (IC3 har flere storrumskupeer med mere støj)
* Mulighed for 200 km/t
* Fremstår mindre slidt (mange af togsættene har kun være i drift ganske få år) og designmæssigt som et moderne tog
* Mere ensartet udtryk ift. IC3's brogede kunst på væggene
* Større pitch (afstand mellem sæder)
* Bagagehylder i de små kupéer i endevognene
* Ikke mulighed for gennemgang mellem tog = ikke forstyrrende gennemrend i endekupeerne (kan dog også være en ulempe)
* Ingen forskel på sæder mv. på standard og 1' (kan dog også være en ulempe)

Dårligere:
* Driftsstabilitet (rettidighed og aflysninger. Stor forskel i performance pr. togsæt. Bliver samlet set aldrig så godt som IC3 på driftsstabilitet)
* Funktioner (manglende driftskobling, langsom døråbning osv.)
* Stadig et udviklingstog
* Kraftige motorer brummer/vibrerer mere ved tomgang
* Gearkasser rykker generelt mere ved igangsætning
* Generelt mere eksklusivt men også lidt mere mørkt farvevalg indvendigt (mørkeblå og stålblå nuancer)
* Dyrere i drift end IC3 (pr. pladskm?)
* Ingen forskel på sæder mv. på standard og 1'
* Ikke mulighed for gennemgang mellem togsæt (manglende flexibilitet)

Ja, kald mig bare en IC4-tognørd :-P


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak