IC4 og god service... (Generelt)
Det er et udmærket tog med fin komfort, det er bare dårligt lavet.
Ja, det tør svagt antydes at udførelsen af arbejdet er af yderst tvivlsom karakter. Det komfortmæssige og æstetiske design er til gengæld flot - det kan de italienere bare - men!
Jeg har indtil køreplansskiftet 13/12 kørt dagligt med IC4 afg. 6.54 fra Aarhus til Odense, og altid siddet i stillekupe, da jeg bruger transporttiden som arbejdstid.
Det har været mig en stadig kilde til undren, at man i forbindelse med det indvendige design har placeret stillekupeen lige ovenpå en af motorbogierne - andre har ganske udmærket beskrevet larmen, rykkene, og rystelserne, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på.
En anden designmæssig "genialitet" er placeringen af mekanikken til toiletterne - den har man Gud hjælpe mig også placeret i et indhak i stillekupeen. Det medfører, at ingen er i tvivl om, når der bliver trukket ned på toilettet - der lyder en voldsom susen og klapren af magnetventiler, så den uerfarne rejsende blandt de mange faste pendlere ser ængsteligt op og tror, at der er noget alvorligt galt med toget - og det har de jo nok i virkeligheden ret i, at der er - vi andre ryster bare endnu en gang på hovedet og arbejder videre.
Jeg har i øvrigt adskillige fine blå tæpper med DSB's logo i min besiddelse. Tæpperne har jeg fået udleveret af det altid venlige og hjælpsomme personale de (mange) gange, varmesystemet har været i uorden, og der har stået en strid og iskold vind ind i kupeen (bl.a. sidst i juni måned!!!)
Nu har jeg fast et af tæpperne liggende i min taske, for at spare DSB for yderligere udgifter i den henseende.
Men hvad kan man også forvente sig i den henseende af en ingeniør, der lever i et dejligt mildt klima i Italien og skal designe et klimaanlæg, der skal fungere i Skandinavien.
Nå, men IC4 bliver vi nok aldrig rigtig færdige med, men nu fik jeg da sagt min åbenhjertige mening.
Venlig hilsen og god weekend
Niels H.
--
Niels