Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Partsindlæg fra DSB (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 4/4 2016, 20:32 (2953 dage siden) @ andersj

Interessant at læse

- side 3 - passagerertilgang - trods stigende antal fjernbusser (Rød billet mm.)
- side 4 - her er "frygten" for disse fjernbussers fremgang nævnt. Men hvad kan deres gøres?
- side 6 - Med rødt står det tydeligt "ME-lokomotivernes skal væk hurtigst muligt". Tankevækkende når man samtidig kan se, at f.eks. Kalundborg-banen først planlægges elektrificeret i 2013. Altså et behov for dieselloko her indtil da.
- side 11 - Hvornår er jernbanemateriel gammelt/tjeneligt til udskiftning. ME og MR er gennemsnitligt over 30 år gammelt. Måske mere interessant er, at IC3 er næsten 25 år i gennemsnit, som en togtype der er helt uundværligt i den nuværende fjerntrafik.
- side 12 IC4 forudses at blive et problembarn, også i fremtiden. Læs vil være dyre i værkstedsudgifter mm. Her bliver det også nævnt at ME skal væk så snart som muligt.
- side 13 Nye El-lokomotiver (men hvad så med Kalundborgbanen og Sydbanen?)
- side 14 Grundet forsinket Fehmernprojekt, bliver det nødvendig med en "omfartsbane" på vestfyn. Kalundborgbanen står som første prioritet til elektrificering. Meget forståeligt. Men fra 2016 er der dog stadig 7 år til 2023 og den her nævnte ibrugtagelse som el-bane. (7 år mere med ME-lok ?)
- side 23 "mere orange" - måske et forsøg på at dæmme op for den stigende "fjernbus-tendens)

Nu er det en partsindlæg til en samtale mellem DSB og transportministeriet. Her er så oplistet en række af de problemer og udfordringer som kan forudses i de kommende år.

F. Elkjær


Ganske rigtigt interessant stykke papir.

Jeg læser de gentagne bemærkninger om at ME skal ud "så snart som muligt" som et pres på politikerne om at fastholde elektrificeringsplanen, hvor en del af finansieringen jo er usikker og de endelige anlægslove ikke er vedtaget endnu. Og ellers så er det nok "som muligt" man skal hæfte sig ved, så ME får lov at køre til de sidste ledninger er hængt op midt i 2020'erne - men dog færre og færre af dem.


Jeg tror planen er at ME skal være udfaset i 2020 hvis de nye ellokomotiver bliver leveret der. På Sydbanen og Nordvestbanen skal der udelukkende køre IC4 og dobbeltdækkerne skal bruges på København-Roskilde-Ringsted-(Slagelse), København-Køge-Næstved, Helsingør-København-(Malmö?) måske primært i myldretiden på Kystbanen. Det frigiver alle IR4 til fjerntrafikken.

Måske du har ret. Jeg tror dog ikke at Øresundstogene bliver fjernet fra Kystbanen/Øresundsbanen, og hvis de gør, så kommer det vel til at kræve el til i hvert fald Århus for at få udnyttet dem. Uden at være helt inde i den nuværende materielsituation, så synes jeg at det ser lidt svært ud at få det til at gå op, hvis dobbeltdækkerne bliver trukket udelukkende af ellokomotiver. Det er trods alt kun elektrificeringen på Køge-Næstved og Kolding-Esbjerg der er både vedtaget og finansieret. Og så den nye Ringstedbane, men den er jo blot en parallelbane til den eksisterende. Effekten af den er ekstra kapacitet, men for at kunne udnytte den, så skal man bruge mere materiel, hvad enten det er til el eller diesel.

Men det er klart at en god del af ME'erne vil kunne udskiftes inden for få år. Jeg tror bare der kommer til at gå lidt længere inden vi ser røven af de sidste...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailIndsend billederDSB ME1535

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak