Vejle og jernbanebroen - igen igen (Trafikpolitik)
Togfonden vil give en årlig besparelse på driftstilskuddet på 150 mio kr., hertil kommer den gode samfundsøkonomiske forrentning.
Hvis du gerne vil have billigere billettere skal du jo netop gå ind for disse investeringere. Elektrificeringen giver lavere driftsomkostninger, omkring en halvering alene på brændstoffet. De nye strækninger giver en masse ny kapacitet, både til flere lokale tog men også til tilbyde private operatører kanaler der er konkurrencedygtige og dermed kan danne et ordentligt grundlag for deres businesscase.
Når det angår Vestfyn så glemmer du at der også er noget der hedder Godstog som i dag slet ikke kan få de kanaler de gerne vil have grundet manglende kapacitet.
Jeg kan i øvrigt ikke helt finde ud af hvad modstanderne af togfonden vil, det ene øjeblik vil de køre metro drift med standsninger ved samtlige stationer og det næste øjeblik vil de bare nedlægge alle "små" stationer.
I øvrigt så kunne de lave passagerertal måske også skyldes at køreplanen for de vestfynske regionaltog har været lavet om en del gange. Både hvor stationer kun betjenes hver anden time og hvor regionaltog skal holde og vente på at blive overhalet.
Dertil kommer de store fordele som en ny strækning vil give ved sporarbejder eller nedbrud hvor man i høj grad vil slippe for togbusser da man bare kan sende tog ad den anden strækning.
Hvis man tror at togfonden kun sikre at man sparer "et par minutter" så har man ikke sat sig meget ind i hvad investeringerne vil give af muligheder..
--