Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danska littera (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 3/10 2016, 03:18 (2785 dage siden) @ jmp

Og den skulle man have været inde og lavet om på for at kunne skrive "My" i stedet for "MY"? Det tror jeg ikke på. Jeg holder fast i, hvad jeg andetsteds i tråde skrev om "ukyndige" og værkstedfejl, indtil påstanden om en ændring er dokumenteret.

DSB skrev gennem en årrække My i "Tillæg til Driftsmateriel I" (den årlige materielfortegnelse), tjenestekøreplanerne, TIB osv. Det er simpelthen for omfattende til bare at være en tilfældig smutter på et værksted.

Hvis der har været tale om en en ændring i designmanualens foreskrifter, så må der jo findes masser af fotos af "My", "Mz", "Ma", "Mm", "Mt" osv., også her på jernbanen.dk. Gør der det? Det er designmanualen, som er normgivende for litreringen af det rullende materiel, ikke hvad nogle få kontorfolk sidder og fedter med bag et skrivebord. Der blev også af og til brugt minuskler i skriftligt materiale i 1893-systemets tid, men det betyder ikke, at der var en ændring i systemet. Et litreringssystem bruges til identifikation og mærkning af det rullende materiel, ikke til identifikation og mærkning af tryksager og breve m.m. Så indtil der dukker et rettelsesblad op til designmanualen, der siger, at der skal anvendes minuskler som 2. bogstav i litraet på trækkraftenheder (og gerne også et rettelsesblad, der dokumenterer ændringen tilbage til tidligere praksis, for ellers er der jo virkelig meget materiel, som har været fejllitreret, f.eks. "Me", "Mr", "Ea" og "Eg"), så er det et udokumenteret postulat, at der overhovedet har været sådanne to ændringer i litreringssystemet.

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak