Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danska littera (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 3/10 2016, 17:36 (2792 dage siden) @ jmp

Jeg har fundet to andenhåndskilder, der indikerer, at det, kortvarigt, har været regelret med små bogstaver.

Hvad er "små bogstaver"? Er det minuskler eller kapitæler, som du mener var det regelrette?

Tom Lauritzen, Danske lokomotiver og motorvogne 1/1 1973, side 4 (bogen viser DSB's litraer med lille andet bogstav):

Han hed Tom Lauritsen, med s'et udført som en minuskel. Der er masser af andre bøger og tidsskrifter, der også viser DSB's trækkraft-litra med "lille" andet bogstav, mens andre ikke gør. Det er helt op til den enkelte forfatter og redaktør.

"DSBs litrabetegnelser er angivet efter de pr. 1/1 1973 gældende nye retningslinier"

Ja, noget af det samme skriver Niels Jensen i en af sine bøger fra samme tid. Hvilke "retningslinjer" sigtedes der til, og hvad var de to forfatteres kilde? Da TL's bog udkom, pågik der forsøg med et nyt designprogram for bl.a. lokomotiverne (også kaldet bavianprogrammet), og de forsøg udmøntedes i Designmanualen i 1974. Indtil da var der - mig bekendt - ingen fastlagte regler eller retningslinjer for det nye designprogram.

Jernbanen, nr. 6, december 1974, side 21 (i rubrikken "Jenbanenyt - kort fortalt" for juli kvartal):

"... den nyudsendte design manuals bestemmelser ... kun store bogstaver benyttes ..." (fremhævelsen er tidskriftets)

Ja, det er en præcisering af, at majuskler var det regelrette (ligesom det var ved brugen af DIN 1451). I designforsøgene blev der i 1972 benyttet både minuskler (My 1147), majuskler (MX 1010) og kapitæler (MH 302 og 365). MZ 1401 blev malet med et "z", der kan tolkes som både en majuskel og et kapitæl, og på samme måde blev MX 1011-1020 i 1973 designmalet med et "X", der kan tolkes som både en majuskel og et kapitæl. I 1974 blev forsøgene udmøntet i en Designmanuel, der beskrev de nye regler. Før da, var der ikke noget "regelret" omkring designprogrammet og derfor heller ikke om, hvordan litreringspåskrifterne skulle udføres. Minusklen i My 1147 blev efter udsendelsen af Designmanualen ret hurtigt rettet, mens X'erne i MX 1011-1020 og kapitælerne i de to MH'ere i første omgang ikke blev rettet.


Med venlig hilsen
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak