Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"jernnbanediversitet" (Generelt)

af Georg Schmidt, 5/12 2016, 23:26 (2720 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Helt lodret mener jeg nu ikke den skrøne er. Der tilflød jo også 1. distrikt 20 fabriksnye S-maskiner og senere hele 23 nye E-maskiner fra Frichs. Det bedste man fra starten kunne sige om disse E- maskiner var nok, at de i hvert fald var nye:-D , de kom dog alle til at køre godt efterhånden. 2. distrikt måtte så klare sig med 11 aflagte svenskere samt to Frichs, men det var nu heller ikke så tosset. Da R-maskinerne blev flyttet fra Nyborg til Korsør i 1935 blev der både flyttet G- og D-maskiner vestpå. Da ML havde afløst O-maskinerne i 1. distrikt blev disse jo også i et vist omfang sendt vestpå.
På motorfronten kan siges, at ved leveringen af MP i 1934 blev de nye vogne fordelt nogenlunde ligeligt mellem distrikterne. Da MO begyndte at komme i eftersommeren 1935 blev de alle leveret til 1. distrikt og i forbindelse hermed begyndte man at flytte MP-vogne fra 1. distrikt til 2. distrikt så man efterhånden fik samlet alle MP i vest. Efterhånden begyndte man at flytte enkelte MO fra 1. til 2. distrikt så Aarhus pr. 2/8 1936 kunne opstille et lille MO-løb på 3 vogne. På det tidspunkt stod det vist 12-3 i øst-favør med hensyn til nye MO-vogne. De MO-vogne der blev flyttet fra øst til vest på den tid var altid "de ældste nye" så 1. distrikt havde altid de nyeste at køre med. Senere tog 2. distrikt jo revanche med f.eks MY 26-18 (dog kom der 15 nye til 1. distrikt) og MO måske 80-45 eller deromkring selvom distriktschef Haldbo ikke kunne garantere arbejde til de sidst leverede 1800-MO.:-D

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak