Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kapacitet med ERTMS L2 (Generelt)

af Gæst1, 23/1 2017, 10:33 (2650 dage siden) @ Svend

.
Det må du jo vide, siden du skriver det ...... ;-)

Nu skriver jeg jo "sandsynligvis", da jeg ikke kender bremsekurverne i ETCS Bl 3.6.0 :-) Helt generelt: De danske bremsekurver er baseret på ATC, der over de seneste 20 år er "optimeret" for at give bedre drift. Bremsekurverne er siden blevet til danske normer.
ETCS bremsekurver er baseret på de gældende europæiske normer, og primært udviklet til godstog fra starten af (Betouwe line).

Bremsenormerne i "Europa" har generelt været mere "langsomme" end dansk ATC, hvor bremsekurven er (var) baseret på "fuldbremsning" (eller tæt her på)

Signalprogrammet lancerer en indførelse af Europæiske normer i den danske jernbane, i det omfang de findes.

Dette blev omtalt som et ganske stor problem for et par år siden, men siden har jeg ikke modtaget opdateringer om problemets omfang. Dog er Signalprogrammet en 1:1 udskiftning baseret på europæiske normer, og eksemplet i Ringsted (indkørsel på TUS togvej fra Vest til spor 2), har været nævnt. Her har signalet vist 40 km/t, mens ATC har givet toget lov til at køre omkring 100 km/t, da farepunktet er i østenden af Ringsted station. Med Signalprogrammet vil signalet blive erstattet af et markerboard, og højeste tilladte hastighed vil være 40 km/t. Medmindre der etableres et ekstra blokafsnit tættere på farepunktet.

Det er muligt, at denne udfordring er løst med ETCS bl. 3.6.0, men jeg har ikke set det beskrevet


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak