Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Omfordeling af tog på lokalbaner (Generelt)

af UTJ, 18/5 2017, 01:38 (2535 dage siden) @ ulca

Ja, men den daværende regering anså den fortsatte elektrificering som værende "spild af penge", ud fra en betragtning af at DSB havde anskaffet 96 stk. IC3 leveret frem til 1991. Så det foreløbige behov for videre elektrificering var ikke til stede, efter datidens opfattelse. At så det var grundet politiske prioriteringer at projektet blev ikke bare lidt men ganske meget forsinket, pga. varierende tilskud til projektet; tjah, det er så en helt anden sag.

Det var i høj den daværende Banestyrelse som selv gjorde arbejdet med at tage elektrificeringen til Århus af bordet. Man elektrificerede ikke bare, men ønskede alle mulige og umulige udretninger, baner gennem Ejer Bavnehøj osv i samme moment. I stedet for 'bare' at tage den eksisterende infrastruktur, tilpasse signaler og opsætte køretråd. Det ville politikerne altså bare ikke, for det blev jo dermed ikke et begrænset projekt, men et rigtig mange mange mia projekt. Og når elektrificeringen pludselig bliver til en bane gennem Ejer Bavnehøj, ja, så beder man jo nærmest om et "nej". Også selv om alle masterne var indkøbt (de står nu på S-banen).

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak