Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus letbanedirektør skifter til Rejsekort A/S (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/7 2017, 10:43 (2465 dage siden) @ Scharfenberg

Rejsekort er så også efterhånden et rent driftselskab. Men jeg tager altså hatten af for, at Claus har lyst til at prøve kræfter med rejsekortet, som der nu findes 2,2 mio. aktive brugere af. Så helt skidt kan det ikke være. Jeg nyder i hvert fald ofte godt af de 20 % rabat, som rejsekortet giver på hele Sjælland uden for myldretiden + lørdag, søndag og helligdage + mellem kl. 11 og 13 og 18-07 på hverdage - ovenikøbet oven i den gamle klippekortrabat.

Myte nr. 1 om kollektiv trafik: Kollektiv trafik er dyr (at benytte). (Mod)svar: Er 12 kr. for en rejse uden for myldretiden i to zoner i bus, tog eller metro dyrt?

Hvis man rejser i hovedstadsområdet er Rejsekortet efterhånden den eneste mulighed for at kunne betale for sin rejse.

Nuvel, der findes stadig SMS og mobilklippekort, men efter den seneste opdatering af mobilklippekort app'en, så er den nærmest ubrugelig. I den gamle version, kunne app'en selv udregne antallet at zoner, hvis man opgav sin destination - i dag må man selv klare opgaven vha. zonekortene. Endvidere er designet udført så gennemgribende amatøragtigt, at opgaven med ændringen kun kan være at 'skubbe' de sidste over på Rejsekortet - mig selv inklusive :-)

At Rejsekortet er billigt er en sandhed med modifikationer. Jeg blev selv 'bonnet' 43 kr. for at rejse rundt med tog/bus i København i ca. 2.5 timer - min fejl var, at der på intet tidspunkt var mere end 30 min imellem check-ud og check-ind, rejsen blev derfor takseret som en ubrudt rejse. Jeg var på intet tidspunkt ude af zone 1 eller 2, alligevel blev rejsen takseret som 7 zoner pga. tiden fra første check-in, der ydermere skete inden kl. 11.00.... På et klippekort havde turen kunne gøres for 2 klip = 30 kr.

Jeg vil medgive at rejsekortet er enkelt, man skal ikke tænke i zoner, men der er altså stadig 'fælder' når man ikke kun rejser 'punkt til punkt'.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak