Metroen får 8 ekstra togsæt til M1 og M2 (Jernbanen i dag)
Det undrer mig lidt at man skriver at de er identiske med de nye tog til cityringen, da det tidligere er blevet nævnt at de ikke skulle være teknisk kompatible.
De er identiske med togene til Cityringen, da dette er det økonomisk eneste fornuftige.
Da man lavede kravene til de nye tog til Cityringen, var der ikke krav om, at de skulle være teknisk kompatible (for det er naturligvis kun Hitachi/Ansaldo metrotog, der er kompatible med styresystemet på M1 og M2 og man ville gerne have mulighed for konkurrence). Da det imidlertid er endt med at Cityringen blev vundet af Hitachi/Ansaldo, er togene kompatible og potentielt kan flyttes til Cityringen om nogle år, når de oprindelige M1/M2 tog skal udskiftes - potentielt med nye firevogns tog fra en ny leverandør.
Så det giver fint mening - og der var mig bekendt heller ikke nogle leverandører, der gjorde indsigelse mod den direkte tildeling til Hitachi uden udbud.
/Lasse