Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018). (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/5 2018, 10:33 (2160 dage siden) @ Ib Jensen

Den nok største ulempe ved at trafikselskaberne indfører føreløse busser bliver, at de så ikke længere kan lave urealistiske køreplaner, hvor der ikke er afsat nok tid til turene, men at der fremover skal tages højde for myldretidstrafik og lign, som man jo IKKE tager højde for i dag, selvom man jo godt ved, hvornår der er myldretid, og hvornår busserne er forsinkede. Altså det bliver slut med at presse chaufførene til at køre lidt hårdere end godt er i myldretiden, da køreplanerne ofte er lavet til kørsel om aftenen, hvor der er færre passagerer og mindre trafik. Men der skal også afsættes realistiske tider til at passagerene, OGSÅ de gangbesværrede, kan nå at stige ind og ud af busserne! Så der er nok en del ting der skal tages højde for, som man endnu ikke helt har tænkt over, men som i dag er det chaufførene dispenserer for. Dertil kommer manglende vejledning og service overfor kunderne. I dette tilfælde er det en lille bus. Men det samme kunne også gælde for et føreløst tog. Og når der så sker uheld, skal man hurtigt have sendt ægte mennesker ud for at vurdere skaderne, og hvor meget hjælp der skal indhentes for at løse problemet - Noget en føreløs bus endnu ikke selv kan gøre/vurdere.

Dine argumenter er lødige nok. Men et eller andet sted ville det jo også betyde, at alle elevatorer rundt omkring stadig skulle være betjent af en elevatorfører?

-------------------------

Når man ser bort fra sikkerhedsforanstaltningerne omkring dørene, alarmknappen, vel også en sikring mod kabelbrud og nogle "ting" yderligere, så "kører" elevatoren dog i sit eget lukkede rum. Der kommer ikke lige en bold og et barn ind foran fra højre, eller en trafikant, der kører over for rødt.

Der må være hundredevis af forhold, der skal gennemtænkes og tages stilling til / løses.

Der skulle jo også gå en mand med et rødt flag foran de første biler. Så sent som i min barndom (1938 til . . . ) gik der en mand med rødt flag og en advarselsklokke foran havnebanetogene i f. eks. København. Jeg så især togene fra Københavns Godsbanegård mod Amager / Amagerbanen, via Kalvebod Brygge, over gamle (herlige) Langebro og ad Islands Brygge. Ud med mand, flag og klokke ved passage af alle de store skærende veje før Amagerbanen.

Alt dette blev løst i årenes løb, med elektriske lys og klokker. -- Nu tager vi så endnu et skridt frem, og de dermed forbundne problemer skal nok også blive løst. Metroen er vel foreløbig et godt eksempel, men stadig i eget afskærmede område.

Det så ret sikkert ud i går på hospitalet, men det var foreløbig også kun ca. 5 km/t og vi blev overhalet af adskillige fodgængere. Fodgængerne var til gengæld skyld i mange "stop", når de kom for tæt på (havde endnu ikke lært at tage hensyn til afstribningerne). Bussen standsede øjeblikkeligt, og den påvirkende forgænger opdagede det måske slet ikke selv - gik bare videre, mens bussens teknik (og den pt medfølgende vagt/teknikker) skulle sikkerhedstjekke, inden man kunne fortsætte. Tjekket gik hurtigt, kun få sekunder, inden bussen kom igang igen - men da var forgængeren måske allerede 10-20 m længere fremme.

Vi får se. Slagelse og atter Ølby kommer vel til at vise vejen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak