Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske udkørselssignaler vs. danske udkørselssignaler (Generelt)

af model65, 17/7 2018, 17:20 (2110 dage siden) @ Fwronah

Jeg kander ikke til principperne bag de tyske signaler.

I TIB-S kan man se opstillingerne hos Banedanmark.
Den tyske opstilling med 2 U-signaler findes også i Danmark:
Mellem Odense og Svendborg samt mellem Skanderborg og Skjern.

I Danmark er der endda stationer uden U-signaler:
Mellem Struer og Thisted samt syd for Ribe.

En af grundene til at have 2 PU-signaler og et U-signal, er at det vil give større frihed, hvis der er problemer ved foreksembel sporskiftet.
Signalet før sporskiftet skal oftest passeres i STOP med en hastighed på 40 km/t.
Derfor sparer man meget tid hvis U-signalet et placeret efter sporskiftet hvorfra man kan køre med normal hastighed.

At sætte signaler op koster penge, og man har prøvet at finde kompromiset mellem anlægsudgifter og driftulemper.

--
Hilsen Peter


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak