Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et billigere ATC (var: Samdrift på jernbanerne (Sjælland)) (Generelt)

af steenth, 13/9 2018, 16:03 (2052 dage siden) @ Svend

alt for høje krav til sikkerhed

.
Du mener at ATC er "alt for høje krav" ?? Erfaringerne gennem tiden viser noget andet ......

Jeg vil våge den påstand, at det kan man godt, hvis man ville det.

Hvis man ville, kunne man godt bruge det mobile ATP op til 120 km/t, som lokalbanen i Nordsjælland bruger, istedet for fuld ATC på strækninger med ATC.... men det kræver, at strækninger skal være udstyret med mærker og signaler, så lokomotivfører kan se det, som er nødvendig for 120 km/t.

Men fx Lunderskov-Esbjerg mangler F-signaler og Øresundsbanen viser AM-signalet kun et grøn. Og der er sikkeret andre steder, hvor der er mangler i visning af signaler for alene at kører på det. Forskellen imellem dem er at APT ikke har førerumssignal - og det er krav til førerrumssignal, som er det dyre. Hvad der bliver overvåget, er præcis det samme, uanset om det er mobil ATC eller ATC.

Frankrig bruger ikke førerrumssignal i deres togkontrol KVB, men deres baliser giver samme information til det mobile udstyr. Og de tillader at køre op 200 km/t på nogle strækninger. Italien og S-bahn i Berlin bruger eurobaliser med udstyr som kan bruges til ETCS niveau 1 med et mere simpel display. I de eksempler er udstyret i toget er mere simpel og derved billigere uden det går ud over sikkerheden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak