Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 26/4 2020, 10:49 (1489 dage siden) @ Niels Munch

Så kort sagt: Det man kalder skinneeffekten. Skinneeffekten er forskellen på tog og bus på Østbanen.

"I min tid", d.v.s. da Østbanen også var rutebilentreprenør, var rejse- eller køreplanhastigheden for regionalbusruter, beregnet af trafikselskabet, ikke over 40 km/t. Jernbanens køreplanhastighed var over 50 km/t med den daværende max. strækningshastighed på 75 km/t.

Siden da er trafikken pr. landevej blevet intensiveret, og det er ikke til regionalbussens fordel.

M.v.h.
Niels

Skinneeffekt var måske også et lidt stort ord, da der ligger mere i skinneeffekt end bare komfort.

Jeg tænkte nu på, at hvis Østbanen bliver udskiftet med BRT (der kan køre 100 km/t) på samme tid og strækning som toget, så vil toget alligevel kunne kapre flere kunder, alene pga af at det er et tog. Pris, rejsetid, regularitet osv vil kunne være det samme. Men toget har bedre komfort.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak