Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere fragt på bane i DK (og EU) ved at kigge på Schweiz? (Generelt)

af TWB, 26/1 2022, 18:39 (828 dage siden) @ bjergged

Ja, boede tidligere i Maribo, så jeg har oplevet roekampagnerne ret tæt på. Intet så frustrerende at skulle til Nykøbing på en travl roedag. Selv uden for sæsonen er Nykøbingvej træls, når den er fuld af traktorer bliver det kun værre.

Derfor kunne man af og til godt ønske sig en moderne udgave af roetoget tilbage – en 2-3 opsamlingssteder strategisk placeret ifht. de eksisterende baner. Men ja, økonomien er ikke til det, som tingene er nu.

De gamle roebaner var småvogne kørende på svage skinner mere eller mindre lagt ovenpå jorden uden særlig ballast.
Et moderne roetog ville kræve noget mere mere omfattende og nogle meget større vogne.
Ved kryds af landeveje skal laves sikringsanlæg med bomme.
Alt i alt noget som ender med meget høje udgifter.
Og skal roerne først hentes af en lastbil for at køre til et opsamlingssted, omlades og kører med en roebane til en af de 2 sukkerfabrikker bliver det alene på Lolland og Falster mange kilometer spor.
Derudover dyrkes roer på mange syd- og vestsjællandske jorde.
Skal der laves roebaner her - så skal der enten ske ny omladning til normalsporet godsvogne for at komme over Storstrømmen eller roebanerne skal anlægges med normalspor.

Ganske mange penge for at undgå lastbiltransport over en afstand mellem 10 km til måske 125 km.

Menmåske Alpelandet vil yde nogle rente og afdragsfrie lån for klimaets skyld.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

låst
1029 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailDSB MY1131

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak