Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbanegården mm (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/3 2012, 02:06 (4438 dage siden) @ Steff
redigeret af Erik V. Pedersen, 4/3 2012, 02:18

(...)

Jeg ved ikke om der i DSB ordresamlinger (Thomas!!) står noget eller om nogen (EVP, Niels, Georg m. fl.) har "forkortelsesbogen" fra jernbaneskolens undervisning udi jernbanegeografien present?

---------------

Hej Steff.

Jeg ved, at jeg har den liste (5-6 sider, A4, bogtrykt) vi fik udleveret ved antagelsen / første eller anden skoledag på Jernbaneskolen i Sølvgade d. 1. maj 1956, ---men hvor ??? Der er lige to flytninger og 56 år imellem. Havde det bare været materiale til "2´del", i 1963, så havde der været "styr på det". Efter denne eksamen fik vi lov at beholde det meste af bogmaterialet (ofte stencilerede kopier, hæftet eller limet sammen til "bøger"), undtagen den gamle "Sikringsanlæggene og deres betjening", desværre ! ! ! Her fik vi at vide, at hvis ikke lærebøgerne blev afleveret, fik vi ikke lov at gå op til eksamen. ØV, -- den har jeg savnet mange gange siden.

--------------------------------------- o 0 o -------------------------------------

DSB-stationerne, på rad og række, skulle vi kunne udenad allerede ved "Foreløbig prøve" 7 måneder efter antagelsen og samtidig skulle vi havde kendskab til, hvor alle privatbanestationerne lå (bane / styrelse - men ikke på række).

Efter denne prøve var der jo ikke brug for listen længere, og den ligger sikkert nederst i een af bunkerne. Til gengæld skulle vi ikke kunne forkortelserne, men de "kom af sig selv" i det daglige arbejde.

Når vi så er inde på det med forkortelserne og deres pudsigheder: Allerød, der forkortes "Li", er selvsagt et af spørgsmålene ved konkurrencen ved den årlige julefrokost i "Klubben" (Mjk-H0 - Albertslund), men hvordan forklarer man så lige f. eks:
Assens: Ac, Husum: Hü, Herlev: Hé (de er senere ændret til hhv: Hut og Her), Lille Skensved, Lw, med mange flere af samme slags.

Alle stationer kan ikke have naturlige forkortelser, alene fordi der er sammenfaldende navne, men også meget ensartede stavemåder. Hertil kommer, at mange stationer allerede havde forkortelser ved eventuelle optagelser i den bestående række af forkortelser (samordning med privatbanerne ved moderne tiders maskinelle bogføringer). I øvrigt benyttede Post- og Telegrafvæsenet -som jeg er orienteret- de samme forkortelser som DSB, men må jo derudover have haft adskillige forkortelser på posthuse uden tilknytning til jernbanestationer.

I tjenestekøreplanerne(?) omkring 1955-60 for tog på den Sjællandske Nordvestbane (København-Kalundborg), så man ofte den lille -morsomme(?)- bemærkning ved nogle persontog: "Standser ikke i Kit, Sit og Vit." (Kisserup, Skimmede og Viskinge trinbrætter). Man skulle næsten tro, at disse trinbrætter havde fået forkortelser for at opnå "ordspillet" ! ! !

Neeejjj, --stationsforkortelser vil nok altid / lang til fremover, give anledning til undren.

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak