Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Godsbanegården mm (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/3 2012, 10:04 (4438 dage siden) @ Steff

Jeg ved ikke om der i DSB ordresamlinger (Thomas!!) står noget eller om nogen (EVP, Niels, Georg m. fl.) har "forkortelsesbogen" fra jernbaneskolens undervisning udi jernbanegeografien presant?

Kære Steff - med flere

God formiddag til alle.

Jeg er enig i betragtningerne: vk = værksted, cvk = centralværksted, cvk Kh = centralværksted København, cvk Ar = centralværksted Aarhus. Jeg er ikke noget sted stødt på "noget" der indikerer, at cvk skulle betyde centralværksted København og at cva skulle betyde centralværksted Aarhus. Men da vi nu har haft emnet oppe at vende, vil jeg "kigge" efter det, når jeg "kigger i gamle arkiver".

Og så alligevel: I Morten Flindt Larsen: De Danske Statsbaner Stednavneforkortelser anføres, at cvk er en forkortelse for centralværksted København, hvorimod cva ikke er nævnt. Så måske er der alligevel "noget" om snakken.

For fuldstændighedens skyld nævnes - med ovenstående som kilde, at vk 1889-1891 var forkortelsen for Viksø (Frederiksberg-Frederikssund) og fra 1969 for Vejbæk (Flensburg-Rødekro).

I ordresamlingen serie A, 1922, ordre A 36, side 279, er vk anført som værende telegrafforkortelsen for værksted.

Og så kan vi da lige runde af med en oversigt over værksteder:

[image]
Ordresamlingen serie N, 1922, ordre P 2, side 4.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak