Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotivdetaljer - Kendingssignalholdere. (Generelt)

af Steff, 1/4 2012, 12:42 (4432 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Goddag Jens!
Øhh, jeg bliver lidt forvirret med det du skriver. Jeg kan se EN lanterneholder midt på bagvæggen og en elektrisk stikdåse øverst på tenderkanten samt 3 kendingssignalholdere på det viste foto. Så er der den omtalte lanterneholder man IKKE kan se på billedet oppe på dækket centreret mellem udkravningen (litra K + lidt D) eller kanten (litra C og de fleste D) og mellem vandpåfyldningshullet.

[image]
Her et billede af hvad jeg mener, kvaliteten ikke så god. Men der er ingen elektrisk stikdåse.

Som jeg ser billedet umiddelbart (Georg Schmidts), er der altså kun EN elektrisk stikdåse på type II tenderne. På et billede af tender K 595 i Brande frihavn er den oprindelige - og på HT viste originale lanterneholder visibel øverst, men stadig kun en elektrisk stikdåse.
Som du rigtig skriver er en konklusion jo lidt svær med mindre ekstralanternen var olie (petroleum) ELLER (absolut spind) at man i det specielle tilfælde havde en akkumulator placeret inde i det lille skab og en ledning ført ud til lanternen. Den øverste (ekstra)lanterne blev så koblet til den normale stikdåse?
Under alle omstændigheder var ingen af lanternerne AGA.
Men, er forholdsregler vedr. bl.a. dette IKKE anført i ”Ordre P” samlingen? Har den desværre ikke selv. Kunne måske også være anført i lokomotivpersonalets (LPA)"grønspættebog" (Georg Schmidt samling?)

Synes det er godt med respons og tanker så det skal du da blive ved med, man får nye vinkler på det hele, tak.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak