Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotivdetaljer - billeder + en lille bemærkning! (Generelt)

af Filip Gram, 1/5 2012, 21:32 (4402 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Filip
Til lykke med det flotte resultat - og ja jeg har set at du er kommet til fornuft og fået påført de korrekte røde streger. det er godt at se at der er overskud til at dyrke detaljerne. Nu kan vi sikkert få en lang debat om korrektheden af de røde streger, stregtykkelser, placering på maskinen, farver og meget mere. men godt ser det ud

He, he... En diskussion? - Det ved du jeg altid er klar på, ha, ha! :-D

Jeg har nu hele tiden gerne ville have dem, der var nu mere tale om at jeg ikke regnede med at kunne overtale chefen, men det blev slet ikke nødvendigt! :-D

Den lange debat kan hurtigt afklares idet vi brugte de gamle DSB farvekort, hvor den ene står beskrevet til stafferinger. En hurtig sammenligning med RAL-farverne og så er den i skabet. Det tror jeg ganske enkelt ikke på kan gøres bedre!

Tykkelserne er dejlig fleksible, idet jeg har målt 2-5 mm på C 708 og Hs 363 der begge står i gammel bemaling. De er meget snævert omkring 3 mm på 563 og de lige streger er fremstillet med samme tape som vi brugte på 582 i sin tid.

Placeringen er fastlagt ud fra billederne fra før den blev adskilt. Det er meget muligt at vi ikke har fået alle stregerne med, idet både billedekvalitet og malingens tilstand på optagelsestidspunktet kunne være bedre, men vi vil hellere tilføje en senere der viser sig at mangle (ved passende dokumentation - en udfordring for Georg måske?:-) ) end fjerne en der er for meget. F. eks. ser det samlede indtryk ud til at cylindrene og kraven på tenderen burde have, men det viser billeder ikke, så de venter på at en dukker op med det rette billede...

Jeg er udemærket klar over 563 ikke er helt korrekt, men noget kan ikke ændres i forhold til nutidige krav og noget vil vi ikke ændre grundet drifthensyn, som du også nævner. - Og der står stadig ting på "to-do" listen, men det er primært ting der venter på at maskinen skal totalopmales, hvilket varer nogle år endnu!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak