Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NOHAB GM metrisk/tomme? (Generelt)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 29/4 2012, 18:30 (4403 dage siden) @ caprani

Uden at ville gøre mig helt vildt klog skulle jeg mene, at have erfaret på et tidspunkt, at ME'erne vistnok bruger traktionsmotorerne til at bremse med ved enten at lade dem virke som generatorer (og fyre elektriciteten af gennem modstande) eller simpelthen faktisk vende foryningsspændingen fra generatoren/dynamoen til modsat køreretning (som sagt er jeg ikke helt inde i den tekniske side af den sag).
Hvis det er sidstnævnte, så kan det ihvertfald forklare hvorfor ME'erne ofte ved "næsten stilstand" og også et kort stykke tid efter stop kører med højere omdrejninger på dieselen.
Jeg ville egentlig gerne selv vide mere om dette, så ethvert input er velkomment (AC eller DC :-D )

Der er nok flere herinde, der er bedre inde i detaljerne, men som hovedtræk husker jeg det som sådan:

Når ME bremser, kobles bremsemodstanden på taget ind, og banemotorerne virker som generatorer.
Derfor er der pludselig ikke nogen modstand på hovedgeneratoren, der så gør at tomgangen i et stykke tid stiger lidt.

Derudover er der også det, at motoren aldrig går i stilling 0, når der er togvarme indkoblet, som jo er noget af en belastning for ME'erne, når de trækker dobbeltdækker vogne. I starten var der vidst endda nogle ME'ere, der ikke kunne køre med dd, af samme årsag, eller var det først da anden sending dd vogne kom?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak