Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skal MZ 1425 bevares?? (Generelt)

af Filip, 17/6 2012, 12:14 (4345 dage siden) @ Niekind

Jeg synes I snakker som om der er bevaringsplaner/visioner for MZ 1425???

Det er svært at forestille sig at den ikke bliver bevaret (med mindre selvfølgelig den brænder eller bliver skadet på anden måde) når IC4-slæberiet er overstået, men om det bliver i museumsregi eller den følger sine mange søstre til Sverige, er der vist ingen der ved.

Personligt ser jeg den helst overdraget til Museumstog, da jeg mener at vi er de eneste der kan håndtere maskinen og det enorme vedligeholdelsesmæssige efterslæb der er på den.

For at sætte det lidt i perspektiv, så kostede pladearbejdet på 1401 ca 600.000 kr og 1425 har brug for endnu mere omfattende arbejder. Hvis man samtidigt vil føre den tilbage i det gamle design, så er der også nogle ikke helt uvæsentlige udgifter forbundet med det, da ATC-kabler ikke må have samlinger undervejs og de kabler der nu går op gennem hjørnet således skal trækkes helt om. Jeg kan ikke lige huske meterprisen på det, men den er voldsom. En billig løsning kunne være at beholde kablerne i hjørnet af vinduet, men det ville være lidt synd.

Maskinens elektriske udrustning er absolut ikke noget at skrive hjem om og da den indgik på værkstedet sidst, kunne den kun slæbe sig selv med ca. 60 km/t! Problemet blev udbedret i forhold til de opgaver den har nu og med mindst mulige udgifter, men håndværkerne mente at den skal have en ny(/-renoveret) hovedgenerator og alt det elektrisk skulle gås igennem, for at den kører tilfredsstillende.

Mz lider samtidig af deres åbne tagkonstruktion og den åbne ramme, som opsamler regnvand. I rammen ligger der et hav af rør og disse ligger altså i denne ofte vandfyldte ramme. Det kan de håndværkere der arbejdede med Mz III før de røg til Australien fortælle mange sjove historier om.

Renoveringen af en række Mz I og II i Sverige har desuden afdækket at den trækonstruktion der bærer de løst ophængte førerrum er en rådnet væk, som resultat af det fugtige miljø.

Rundt om frokostbordet i Randers, hvor der tit leges med luftkasteller, blev ønsket om at overtage 1425 på et tidspunkt luftet, men holdningen var helt klart at skulle det ske, så ville der blive tale om at sende lokomotivet til Kristinehamn og lade det gennemgå en fuldstændig renovering, for at det ville være et stabilt lokomotiv. Pris: Næppe under 5 mio. kr...

1401 er i den forbindelse heller ikke glemt, for den lide af samme behov for en gennemgang af rør i rammen og få taget førerummene på og fornyet trækonstruktionen og el- og tryklyftforbindelserne. Da 1401s vognkasse og elektriske dog er i fornuftig stand, vil beløbet ikke komme helt derop, men 1-2 mio skal det nok koste.

Det er dyrt at lege med GM-maskiner, det er der mange både kommercielle og museumsoperatører der kan skrive under på og Mz er særlig dyre. I det lys har jeg svært at forestille mig at den bliver i Danmark, hvis ikke Museumstog overtager den.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailSvenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak