Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første gang med IC4.... (Jernbanen i dag)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 4/9 2012, 18:14 (4260 dage siden) @ Fysikeren

Min erfaring er, at motorerne under gulvet er ret irriterende. Tager man et IC3-tog, så synes jeg mellemvognen er langt mere behagelig end motorvognene. At hvile sit hoved op af væggen i en motorvogn er alt andet end afslappende. Tager man DD-vognene, som er de vogne, taget min alder i betragtning (27), jeg bedst kender, så synes jeg de kører som en drøm (her er der ikke sagt et ord om komforten i indretningen).

IC4 er langt mere støjende end IC3, både hvad angår støj fra dieselmotorere, hjul og klimaanlæg.

Støjen fra motorerne i MG-sættene er en form for resonansstøj som bølger op og ned i styrke og det samtidig med den er rimelig lavfrekvent gør at støjen opfattes særdeles ubehagelig som passager. Jeg håber at førerrummet er bedre støjdæmpet end passagerafdelingen, for ellers har lokomotivføreren et ubehagelig arbejdsmiljø.

Mon ikke Ansaldo har sparet noget støjisolering væk i toget - de først leverede sæt var vist alt for tunge !

IC4 toget repræsenterer slet ikke det komfortløft som DSB stadig forsøger et gøre det til - det er nærmere et tilbageskridt.

Jeg husker godt første gang jeg kørte med IC3 - det var en WOV oplevelse sammenlignet med MR togene, lyst og venligt i et gennemført design og samtidig meget støjsvage sammenlignet med MR.

IC4 er sammenlignet med IC3 en gang skrammel som aldrig burde være kommet længere end til prototypestadiet - man kan selvfølgelig påstå at DSB vil få leveret 83 prototyper, hvilket nok svare meget godt til sandheden.

Togets dårlige komfort må også være tilfældet for det personale der skal arbejde i toget, men det høre man ikke meget omkring - har de fået mundkurv på af DSB ? - der var er vist også noget med et specielt IC4 tillæg - genetillæg :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak