Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første gang med IC4.... (Jernbanen i dag)

af Lennart H, 16/2 2013, 08:51 (4095 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg havde i går den fornøjelse prøve at køre med IC4 toget for første gang – at fornøjelsen således er til at overse vil fremgå herefter:

Togets støjniveau ved perronen opleves som en MR-sæt, dog med mærkbar mindre udstødningslugt, til sammenligning er IC3 toget en del mindre støjende.

Jeps, jeg bor som nabo til en banegård, og hver gang et Ic4 kommer til perron, kan det høres tydeligt i forhold til Ic3. Og som passager inde i toget, har jeg oplevet at kaffekoppen ryster når toget holder i tomgang ( ihvertfald sidst jeg kørte med MG )


- Og nu kommer vi til den rigtige gyser – STØJ.

Jeg sad i MG vognen hvor dieselmotorerne også findes, og støjniveauet fra disse motorer er fuldstændigt uacceptabelt – jeg vil vurderer støjen til at være højere end i et MR tog. Specielt under kørsel hvor den ønskede hastighed er opnået fremkommer en tydelig varierende resonans fra toget, en resonans der er meget lavfrekvent og dermed ubehagelig. Jeg er normalt ikke sart hvad støj angår (arbejder på en maskinfabrik), men den støj som IC4 frembringer er uudholdelig

Jeg elsker motorlyden fra et MR tog, den er så monotom, og er med til at gøre turen i et MR tog til en fornøjelse. Jeg bryder mig normalt ikke om at køre i lydløse tog, men Ic4 togenes motor støj,er meget generende og gennemtrængende.

Pladsforholdene i toget føles bedre end i IC3, men sæderne er noget ringere at side i, bl.a. fordi der er en form for ’forhøjning’ der presser sig ind i ryggen – man skal ubetinget sidde helt tilbage i sædet for at få en nogenlunde behagelig rejse.

Alt i alt så er IC4 ikke noget fremskridt – eller Ferrari tog som DSB har forsøgt at sælge det som. Toget er på de komfortmæssige parametre dårligere end det snart 25 år gamle IC3.

Det med pladsen anser jeg som IC4 togenes største fordel, frem for Ic3. Og hvis de får styr på alt det andet, vil jeg glæde mig til at IC4 overtager Intercity trafikken. I mine øjne kan god komfort ikke opnåes, før der er god plads. IC4 har en interessant indretning, og et ubenyttet flex areal hvor man eventuelt kan flyge hen , hvis toget ellers er fyldt. Det giver igen mening at gå en tur i toget. IC3 togene har simpelthen altid været for små.
Du har dog helt ret i at sæderne i IC4 er dårligere end i IC3. Jeg bryder mig heller ikke om at blive tvunget til at sidde ergonomisk korrekt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak