Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur på træbanen ... (Billedegætterier)

af Poul Andersen, 22/9 2012, 13:11 (4257 dage siden) @ Jens V

Dele af sporet mellem Tønder Øst og Jejsing blev efter pres fra Privatbanen Sønderjylland, udskiftet sidst i 90´erne, efter at banen havde været lukket i en kort periode. Herefter måtte der med 40 km/t. og 20 t. akseltryk igen køres på banen.
I 2001 blev hastigheden nedsat til kun 20 km/t og 18 t. akseltryk på hele strækningen p.g.a. dårlig svelletilstand flere steder. Kort tid efter blev et overkørselsanlæg i Tønder erstattet af et gadesignalanlæg med manuel tænd- og slukfunktion, således kørsel med énmandsbetjente rangértræk var slut.

- Så var banen "lagt død".

Det meste af sporet er ældre godt slidte 41 kg/m. skinner af tysk oprindelse.

Jeg er enig med Jens V i, at hastigheden ikke behøver at være 160- 180 km/t.,men hvis der skal køres gods, må kravet være 22,5 t. akseltryk, idet de fleste operatører i dag anvender lokomotiver med et akseltryk over 20 t., ligesom vognenes lastgrænse skal kunne udnyttes 100 %.

Noget helt andet er så, om der reelt er behov for genåbning af banen, idet Tønder siden aluminiumstogets ophør i 2005, ikke har genereret gods på jernbane.

mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak