Designerne bag DSB's tog og færger (Generelt)
DSB konstruerede ikke sine færger fra bunden, men man havde en teknisk afdeling, som i samarbejde med trafikafdeling og andre lavede nogle rå-skitser til, hvor en kommende færge kunne tænkes at skulle se ud inklusive det faktum, at den skulle kunne laste den mængde, som var ønsket.
Herefter var der hele processen med at få bevilling igennem og derefter kunne der tages kontakt til værfter for indhentning af tilbud. - i løbet af denne fase kom der mere konkrete tegninger på bordet. DSB benyttede i en årrække Orlogsværftets tegnestue til mere tekniske tegninger af skibe, mens man i samarbejde med bl.a. Knud E. Hansen udarbejdede det eksteriøre design samt indretning. Efter diverse forhandlinger fremstod da et færdigt sæt tegninger, som værftet herefter benyttede til fremstilling af 1 stk færge. I de senere år var der jo ofte tale om, at en færge dannede forbillede for flere efterfølgere. Dette kunne både ske ved, at samme værft byggede flere færger efter samme tegningssæt (Dr M II + Pr H)eller at DSB "købte" tegningerne, hvorefter et andet værft byggede en kopi (med de justeringer, som erfaringerne oftest viste som hensigtsmæssige), f. eks de 4 HH færger fra 1967-1976
Mht de 3 store IC færger ("Mormor & Drengene") blev de skabt i et samarbejde mellem DSB og begge værfter med inspiration fra bl. a. Knud E. Hansen.
Indretningsarkitekterne kom ind i billedet, når det drejede sig om interiør i de publikumsvendte områder, hvor der kunne ønskes en linje, som modsvarede design i tog, på stationer o.s.v..
Håber det giver en fornemmelse af processen?
mvh
Peter Olsen