Gedser Rostock - Klaipeda -Sassnitz med DFDS (Generelt)
Der er vel altid en mulighed for en strukturændring på en rute, når/hvis der kommer nye ejere. Men det må formodes, at det ikke var uden grund, at der blev kontraheret to nye væsentligt større færger til den eksisterende rute. De nye færger ville hver kunne tage 1500 pax pr. gang, mod Frederik´s og Joachim´s hver 1000 pax. Lastmeter på de nye 1600 hver. De gamle 725, omsat til biler. Berlin og Copenhagen 460 stk. Frederik og Joachim 225 stk.
Frederik og Joachim er utidssvarende, og formodentlig også væsentligt dyrere i drift end Berlin og Copenhagen. Som jeg har forstået Scandlines, var grunden at man gerne ville have flere lastbiler/biler/busser med samt selvfølgelig flere passagerer. IC-færgerne er ikke velegnede til det de bruges til i dag, det fornægter sig ikke hvad de oprindeligt blev bygget til.
Bevares der var tænkt på da de blev tegnet, at de kunne ombygges til brug for biler. Men ikke i den grad som markedet er i dag, det er jo mere end 30 år siden de blev født på papir
Hvis DFDS bliver den heldige køber af Scandlines, er det jo ikke sikkert, at der bliver gjort noget ved den tonnage der besejler ruten. Umiddelbart.. Men om DFDS har nogle Ro/Ro eller Ro/Pax der kan erstatte de to nuværende færger. Det ved vel kun DFDS hvis det bliver aktuelt..
Det kan være de har mulighed for at chartre noget brugbart, eller hvis der er noget secondhand på markedet.. Jeg ved det ikke
--
Venlig hilsen
Morten Beck