Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/1 2013, 02:35 (4141 dage siden) @ Casper

Jeg synes jeres holdning er noget nedladende over for ønsket om standsningssteder.

Det fungerer jo ganske godt mange steder på privatbanerne.

DSB (og efterfølgeren Arriva) har af en eller anden grund aldrig indført det elektriske signal "passagerer at optage", som de fleste privatbaner bruger. Det kunne f.eks. med fordel bruges på Thybanen, Svendborgbanen, Tønderbanen m.fl.

Der er dog indført samme princip, bare uden signal, her på Grenåbanen. I praksis kører DSB også efter Odderbanens gamle signaler i dag, så det burde være en smal sag at sætte signalerne op. De er jo ikke sikringstekniske, men kun til underretning af Lokomotivføreren. I dag kører man blot langsomt forbi stoppestedet, og accelererer op igen, hvis der ikke står nogle passagerer, eller er nogen der trykker på stopknappen. Det bliver brugt både ved Hjortshøj og Hovmarken trinbrætter.


Måske er Vendsysselbanen syd for Hjørring for følsom til et trinbræt, men det må man jo bare forklare borgerne i Hæstrup så.

Når der er standsning i Tolne kan det måske godt være svært at forstå at der ikke kan være i Sulsted, Tylstrup m.fl. Og jeg synes da også glimrende man kunne overveje nogle stop her. Hæstrup er nok lidt for lille.

Men der kunne sagtens være brug for flere krydsningsspor deroppe.

Ja, de er ret gode til at stille krav deroppe i det allernordligste ;-) På den anden side er de ikke specielt gode til at tage toget til København. Eller bare til stationer syd for Ålborg.


Er det en forudsætning at de skal tage toget syd for Ålborg? Så længe der er god trafik på Vendsysselbanen, er det vel ligegyldigt om de kun kører til Ålborg eller længere sydpå.

Jeg synes man sjofler dem når det gælder genåbningen af Limfjordsbroen. Jo, der er masser af uheldige omstændigheder og undskyldninger, men det er tydeligt at den ikke prioriteres særlig højt, for så havde man styret det strammere.

Generelt var der mange steder, hvor jeg syntes at man burde anlægge flere trinbrætter og krydsningsspor. Her på Grenåbanen har der været en del snak, om manglende krydsningsmuligheder på det yderste stykke. Mon ikke at der også er en nedlagt station eller to derude.
På Langåbanen kan jeg komme i tanke om de første 5 steder, hvor jeg ikke forstår, at man ikke kan indføre behovsstandsning.
Handbjerg, Rønbjerg, Sparkjær, Ravnstrup og Rindsholm. Der er nok flere steder, hvor toget fint kunne fungere som supplement til de daglige pendlere, men hvor man af hensyn til de rejsende mellem de større byer, ikke har 'tid' til at stoppe. Kunne man ikke lave to klasser af tog? Et IC tog, der stopper i alle byer med mere end 10.000 indbyggere, måske + Bjerringbro af hensyn til Grundfos, og så et reelt regionaltog, der stopper ved alle de små byer, så de unge kan komme ind til gymnasier og des lige, uden at skulle sidde i en skramlende bus, der kører parallelt med en ganske fungerende jernbane?

Hvis kørepanen bliver lagt efter det, så der kører flere tog i myldretiden, end midt på dagen, så tror jeg ikke at der behøver at være mange flere togpar i døgnet. Man kunne måske køre lidt mindre end 2 tog i timen, om aftenen, og så i stedet bruge nogle ekstra togpar til at lave 'IC' ligende tog, lidt ligesom REX toget til Herning.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak