Førerløse tog i Danmark - det kommer til S-tog? (Jernbanen i dag)
I de kommende år får S-banen nyt signalsystem, der gør fremtidige førerløse tog mulige. Men det kan først realiseres ved bestilling af den næste generation S-tog, og de bliver næppe leveret indenfor 6-10 år. De ældste er fra 1996, og bør da kunne holde til 2026.
Det er vel også noget der skal indføres "over-night", for kan man forestille sig at der kan køre førerløse og bemandede tog imellem hinanden? Det kan man måske nok?
Metroen fremføres ind i mellem af togstewarder ved uregelmæssigheder.
Der er intet til hinder for at de to slags trafik kan blandes.
Det er to uafhængige systemer, der styrer toget.
Det ene bremser ved fare, og det andet 'gir gas', når der skal køres.
Det første system er meget lig HKT / ATC, og sikrer at de forskellige tog ikke kører sammen.
Det andet er det, som overtager førerens funktion.
Jeg kunne sagtens forestille mig, at de automatiske togsæt tilpassede sig omverdenen, mens de manuelle selvfølgelig først sætter igang når lokomotiv/elektro-føreren syntes at det er ved at være tid.
Måske man kunne bruge noget lign til Fjern? Automatiske regionaltog blandet med manuelle IC / EC og Godstog?
Det er nok lidt mere spiseligt for fagforeningerne, end en total automatisering af Fjernbanerne.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK