Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signalkommissionen kom til Assedrup

af Christian Ahm, 18/1 2011, 12:45 (4864 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Så vidt jeg er orienteret, blev der kørt signalkommission på Odderbanen i dag. Man konstaterede bl.a., at de orange perronsignaler, som påstigende passagerer kan tænde, skal ændres til blå for at undgå misforståelser.

Et orange lys betyder ifølge SR, at en overkørsel ikke er sikret, og at lokomotivføreren ved passage af 11.5-mærket (pilmærket, korporalen) skal nedbremse toget inden overkørslen.

Hej

Er det noget du ved med sikkerhed? Det er noget der har været oppe og vende, end til flere gange ved privatbanerne. Men det brandgule Passagersignal har overlevet, pga at blå absolut ikke er nogen god farve til et signal, da det let "forsvinder" i mørke og tåge. Og da grøn og rød IKKE er en mulighed, og hvid har en anden ret så central funktion, ovk sikret, ja så er der ikke andre farver tilbage end brandgult. Og nu har jeg selv kørt hos de fleste privatbaner øst for storebælt, og jeg må indrømme at jeg aldrig har op levet det som et problem. Det eneste problem har været, hvis beskæringen af div "grøntsager" har manglet, og man ikke har kunnet se signalet.

Bortset fra denne detalje og et par andre bestemmelser, der fremgår af Odderbanens egen SIN, lever banens signalanlæg i store træk op til Banedanmarks regelværk, hvilket er ret centralt, når en ny operatør skal til at køre på banen.

Nej det er ikke specielt centralt, uanset hvem der skal køre på strækningen. Man overtager bare de enkelte SIN instrukser der måtte være, ikke det store hokus pokus. Og nu kender jeg ikke odderbanen, men jeg kunne forstille mig at det bla er FU-signalerne der er tale om, og de er jo ikke noget specielt farligt eller på andre måder til fare for sikkerheden. Så mon ikke man vælger den letteste vej, og bare tager SIN'en fra Midtjyske jernbaner og bruger den.

Med venlig hilsen

Christian


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak