Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen (Generelt)

af ulca, 31/8 2014, 20:27 (3532 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Kære alle
Kan løsningen ikke være, at lave 2 ekstra tunnelelementer til det lille Femernsund, når nu man bygger Femernbælt tunnelen, og fragte dem derned, samt at nedgrave strækningen tværs over Femern, så har de deres ø i fred. :-D
Peter

Thor, det kunne principielt godt være en løsning, omend jeg umiddelbart kan se et par potentielle problemer:

1. Bunden af Fehmarnsund er som nævnt forholdsvis blød, og derfor kan det være problematisk med en sænketunnel som ofte er meget tung. Så muligvis vil det være nødvendigt f.eks. at udføre en pælefundering i tunnelens linjeføring, hvilket vil medføre ekstra omkostninger.

2. Nedgravning af banen over Fehmarn: Principielt en løsning som dog dels vil resultere i store mængder jord som skal placeres et andet sted. Dels vil en sådan løsning medføre et meget stort gravearbejde og flytning af jord, hvilket gør det til en meget dyr løsning. En delvis nedgravning eller en beplantning langs banen vil nok være mere sandsynlig, da det vil være noget billigere.

Uanset hvad bør vil lade tyskerne vælge en løsning selv. Som nævnt har man jo besluttet at undersøge hvilken løsning der vil være bedst til forbindelsen mellem fastlandet og Fehmarn, og foreløbig holdes alle løsninger åbne. Hvilken de vælger bliver spændende at se.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver

Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.

Læs mere

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak