Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Objects for exhibition Berlin from DSB ferries 1945 (Generelt)

af Steff, 24/9 2014, 14:42 (3502 dage siden) @ Clemens

Kære Clemens

Jeg synes du skulle kontakte følgende danske museer, der helt sikkert ligger inde med materiale, der kan belyse/hjælpe med dine ønsker.

- Danmarks Nationalmuseum, Museet for Danmarks Frihedskamp (Frihedsmuseet p.t. lukket p.g.a. brandstiftelse).
- Dansk Jødisk museum http://www.jewmus.dk/ og
- Danmarks jernbanemuseum.

De danske statsborgere, der enten var ansat i Politiet, eller af jødisk herkomst, blev for det meste sejlet til Tyskland fra København og vistnok Helsingør. Det skete med almindelige tyske handelsskibe.
Indsatte i Frøslev blev transporteret til Flensburg - ofte på lastbil - og herfra med tog til bestemmelsesstedet.

Langt de fleste, der havde siddet i KZ, og som ikke var af jødisk oprindelse, blev transporteret med de såkaldte "Hvide Busser" fra bl.a. KZ Neuengamme og via Danmark (Jylland/Fyn/Sjælland) til Sverige, altså med almindelige DSB færger. Det samme gjaldt for en del udenlandske kvindelige fanger fra KZ Ravensbrück m.fl.
Hvordan de overlevende fanger af jødiske herkomst i bl.a. KZ Theresienstadt (ved Prag) m.fl. lejre, kom tilbage til Danmark, har jeg ingen viden om og derfor tror jeg, de to første museer vil kunne være dig behjælpelig.

De personer, der enten "gik under jorden" eller som de jødiske danske statsborgere efter oktober 1943, måtte flygte til Sverige, blev sejlet i mindre fiskerbåde fra hovedsageligt Sjællands østkyst og til Sverige.

Men prøv ovennævnte museer først!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak