Københavns første banegård (Generelt)
Go´fortmiddag!
Det er ingen "lapsus", men helt korrekt.
Den linjeføring du tænker på, VAR og blev igen senere korrekt. Der er altså en tidsperiode, hvor Enghave - Valby ikke blev anvendt.
Da Københavns 2. banegård blev åbnet i 1863/64, den der lå ca. hvor Paladsteatret ligger i dag, var linjeføringen UD og IND til denne banegård over søerne og til Frederiksberg (Frederiksberg Centret) og i en bue ned til Vigerslev (som ligger ca. samme sted i dag) og så igen af den gamle tracé mod Roskilde.Da Københavns 3. banegård, den nuværende, blev indviet i 1911, blev strækningen igen via Enghave - Valby og videre til Roskilde.
Det skal vel med at fra Enghave og ind mod byen så var 1847-64 forløbet et andet end det nuværende.'
Dette er den GROVE tidsregning. Men prøv at se jernbanekort i f. eks. Byens Baner, Danmarks jernbaner 125 år. m. fl. Det giver en meget bedre forståelse for baneanlæggenes beliggenhed i København.
Så ved jeg ikke om det copyright er lade sig gørligt, men det KUNNE da være dejligt - synes jeg - at der måske i tilknytning her til siderne var et "Jernbanekort afsnit". Det KUNNE jo være med DSB egne kort som ophængt i vognene engang og så suppleret med specialkort a la de nævnte.
Det giver jo så også en mulighed for personer - som jeg - der ikke altid er lige stiv i jernbanegeografien at finde og forstå mange af trådene bedre.Med venlig hilsen og fortsat god dag
Steffen Dresler