Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af Peter Christensen, 29/1 2015, 20:20 (3377 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Og du kan naturligvis dokumentere EMDs anbefaling via en MI eller lign.?
jeg vil meget gerne se den anbefaling, for jeg er aldrig selv faldet over den i de bunker af ting jeg har set om EMD.
Bevares, koldstarter er da irriterende, men sådan må det jo være når man ikke gider montere forvamningsmuligheder (kom dog senere med fremmednet).

Dog har der været en vis ændring gennem tiderne hos DSB (og nok også EMD).
Med de første My - som havde 567B motorer - gik motoren hele tiden undtaget ved eftersyn. Mest fordi brændolien var billig og for at undgå utætte pakninger pga. varmeudvidelser/sammentrækninger. Personlig tror jeg at DSB har haft kik på O-ringen mellem kølevand til foringerne og krumtaphus.....hvis en af dem lækker, så er der temmelig stor risiko for vand i smøreolien med alle de ulykker det normalt medfører.
I heldiger tilfælde var der "bare" vand i skylleluftkanalen - skideirriterende.
Desuden har jeg aldrig fattet hvorfor DSB ikke fik ombygget de fem 567B henad "C" typen midt i 60'erne....DSB havde et tilbud fra Nohab på ombygningen, men gjorde intet.
I USA var det ikke usædvanligt at "B" motorer blev ombygget til hedad "C" typen.
567C motorerne og de senere generationer havde ikke den samme problematik med risiko for vand i smøreolien - derfor kunne de godt stå stille "en tid".
Mx'erne var udstyret med et oliefyr til forvamning af kølevand - for med deres sidebaneprofil,så kunne overnatning uden remiser forventes.
EMD havde lidt anbefalinger til forsmøring af motorer "The prelubrication of newly installed overhauled engines or engines having been in storage a considerable lenght of time, before their initial running is a necessary and important practice".
Det rummer jo elastik i metermål for hvad er "lang tid"? Mulighederne for fortolkning er store!
EMD nævner senere 30 dage som en mulig grænse, men igen med løse formuleringer.
Nogle vil måske tolke det som en indirekte anbefaling af at lade motoren gå.
Det er jeg ikke helt enig i.
Rent økonomisk betød det reelt ikke en disse at lade motoren gå i tomgang i lang tid (olien var billig og DSB anså forbruget som beskedendt) - støjgener og luftforurening var blot noget hippie-pjat.
Det ændrede sig noget efterhånden som olieprisen steg.....så gav det mening at stoppe motoren.
Hvis jeg ikke husker helt galt fra min tid som "oliehøne" ved DSB (det er altså mere end 20 år siden) så skulle EMD-maskinerne smøres igennem inden start hvis de havde stået stille i mere 48 timer. Der var nogle tranportable pumper, hvor sugerøreret blev placeret i oliesumpen og afgangen på en bette studs på forkanten af motoren (vidst en 3/4" prop der lige skulle ud). Efter en tid væltede olien ud over vippetøj mm. og så kunne udstyret fjernes og motoren startes.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak