Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af Peter Christensen, 28/1 2015, 20:06 (3378 dage siden) @ keld

En belastningsmodstand er et "must" for enhver seriøs operatør af diesellokomotiver med elektrisk kraftoverføring.
Meget forenklet går det ud på at montere nogle ret kraftige kabler på hoveddynamoen/generatoren. Ved at regulere antallet af modstande i kredsløbet, så belastes dieselmotoren. Der er en grund til at sådanne anlæg altid har enelleranden form for ventilation (i Århus bare naturlig ventilation) for det er sq store energimængder som afsættes.....
Fordelen er jo helt klar - efter stort eftersyn kan dieselmotoren indstilles til ønsket effekt. Ved klager over osende udstødning, behøves ikke en prøvetur hvor alle hænger med hovedet ud af en tilkoblet personvogn. Mærkelige mislyde kan også undersøger - der er jo ikke nogle grund til at splitte hele motoren ad hvis forholdet kan indkredses til nogle få cylindre.

Den blå røg er smøreolie, som af flere grunde har fundet vej til stempeltoppen.
En klassiker er at maskinen har banket i tomgang i temmelig lang tid (gerne over 8-10 timer). Særligt hvis skraberingene ikke har det alt for godt, så er det ikke udsædvanligt at smøreolien "pumpes" op på stempeltoppen. Når belastningen går op - fordi nu skal der accelereres ud af stationen - så brændes olien af og den blå røgfane er en realitet.
Hvorfor en maskine efterlades i tomgang i flere temmelig mange timer - det kan også have flere forklaringer.
Dovenskab er en, kølevandsforbrug (altså at kølevandet får adgang til forbrændingsrummet - ofte pga en utæt pakning eller revnet topstykke/foring) en anden.
Slået ud af løb kunne være en 3.de årsag.

Brgds
PC


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak