Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 rapport for januar 2015 (Generelt)

af Gæst1, 21/2 2015, 12:29 (3353 dage siden) @ KimC

Rolig nu. MDBF ligger stadig en del under hvad Prose rapporten mente var et realistisk mål for DECEMBER 2014. Ligeledes angiver DSB togsæt til rådighed for driften inkl reserver, mens Prose angiver togsæt i drift uden reserver. I januar har DSB præsteret 20 togsæt i kommerciel drift, hvilket er små 21 togsæt færre end Prose forventede i DECEMBER 2014.
MDBF er faldet siden man udgav Prose rapporten, og de lovede løsninger, der var "lige om hjørnet" er nu "lige om det næste hjørne". Det der før hed december 2014 hedder nu april 2015, og når vi når der, bliver flere mål sikkert flyttet igen.

Bemærk også, at Prose rapporten - som DSB altså er noget bagefter allerede, havde nedskåret amibitionsniveauet fra Atkins rapporten, der i forvejen havde nedsat niveauet ift det bestilte. Et forsigtigt bud er, at IC4 maksimalt vil komme til at performer 50% af det oprindeligt bestilte.

Forleden kom et foreløbigt svar fra transportministeriet på hvor mange penge, der egentlig kan frigøres i DSB, hvis man kørte IC4 i havnen (ikke just formuleret sådan) . Det foreløbig svar er, at man skal bruge tid på at finde et svar. Dvs DSB ved nok ikke engang hvad det koster at blive ved med at hælde penge i hullet.

Jeg er med på, at DSB har denne ufattelig naive tro på, at det er lige før, det hele kommer til at virke. Men dygtige folk gør det ikke alene. DSB har valgt at blive tog leverandør, og har modtaget halvfabrikata, som ikke engang den oprindelige leverandør ville sætte i stand.
DSB kommer aldrig til at få togene ud at køre som atkins eller Prose har anbefalet. Om et år eller to kommer der vel endnu en rapport, der vil sætte nye endnu lavere mål...

Det mest sindssyge er, at DSB F.eks i pressemeddelelsen om partikeludledning helt officielt fastholder, at der ikke er nogle alternativer til IC4, selv om alle togleverandører har fortalt, at de kan levere ganske brugbare alternativer indenfor to år. DSB har endda været i medierne i efteråret og fortalt, at de intet ved om markedet for togmateriel.

DSB Må efterhånden vide, at det bliver umuligt at få IC4 til at blive et godt tog. Ministeren har i efteråret forklaret, at en straksafskrivning af IC4 ikke vil medføre en konkurs af DSB, og leverandørerne siger, at der er alternativer. Gad vide hvorfor DSB så bliver ved med at fortsætte?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak