Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endnu mere udlicitering af togtrafikken (Generelt)

af JB, 22/2 2015, 11:06 (3351 dage siden)

Hej.

Har lige læst i Jyllandsposten, at DI (dansk industri) foreslår endnu mere udlicitering af togtrafikken her i Danmark. De mener at hvis ikke der står DSB på billetten bliver det både billigere og bedre service for kunderne.

Politikerene er selvfølgelig med på vognen med det samme, bare der kan spares penge så er de næsten ligeglad med resten.

Jeg tror ikke selv på at servicen bliver bedre, har flere gange selv oplevet at Arriva har aflyst togafgange, sætter de nogen bus ind????
Nej folk må selv finde ud af at komme videre på anden måde.

Under sidste stormvejr aflyste Arriva alt togtrafik om eftermiddagen, men de satte ingen busser ind. DSB kunne godt kører tog, oplevede selv flere passager der stod af IC-toget i Herning og skulle videre mod Skjern, Ringkøbing m.m. De var overladt til sig selv, kun fordi der var en sød togfører med IC-toget der kunne udstede en taxabon så de kunne de komme videre. Håber sgu at DSB sender sådan en regning videre til Arriva det ville kun være rimeligt.

Der bliver også nævnt at Arrivas tog er mere rittedige end DSBs. Arriva kører jo stort set på egne baner hvor det kun er dem der kører. Man glemmer jo bare at tit afventer DSB andre forsinket tog, der er mange flere rejsende på de hovedstrækninger DSB kører på, der kører også andre operatører med bl.a. langsommere godstog, og regionaltog hen over Fyn m.m.

Har før oplevet i Herning at DSB-toget ankommer forsinket til Herning, toget går i hold ved perronen og folk mylder ud, hva sker der Arriva-toget lukker dørene og kører. Man venter ikke lige på de stakkels passager, de må så tage næste tog. Det kalder jeg rigtig god service til billige penge.

Arriva afventer yderst sjældent andre forsinkede tog, jeg har i hvert fald ikke oplevet det. og jeg kører stort set med tog hver eneste dag.

Det er jo heller ikke særlig behagelige tog Arriva kører rundt med, meget larm indvendig, dårlige sæder, trækker og koldt især hvis man sidder ude ved vinduet. DSB kører godt nok med ældre materiel, og jeg er enig i at især MR-togene burde nok udrangeres. Men de har da stadig bedre passagerkomfort især sæderne og så ligger de bedre i sporet end en Lint, det i hvert fald min erfarring. Andre er nok af andre meninger....

Ældre tog har så afgjort bedre sæder/siddepladser det kan nyere tog ikke helt konkurrere med.

En ting Arriva dog er bedre til end DSB er rengøringen i togene, Alle tog ved Arriva bliver gået igennem og rengjort. Det kniber desvære lidt for DSB, der kører mange regionaltog MR rundt der ikke er rengjort inden de forlader udgangs-stationen.

Men Danmark er stadig et alt for lille land til alt den udlicitering, tror ikke på der kommer noget godt ud af det. Kan ikke forstå at politikerne er så vilde efter at give penge til den tyske stat for at få togene til at kører her i det vestjyske. Tror ikke på de kan gøre det så meget billigere end DSB, uden det også går ud over servicen.

Nu skal Nordjyske jernbaner snart stå for alt regionaltogs-trafikken i Nordjylland, hva skal det gøre godt for. De har hverken materiel eller personale nok. Det jo ikke sikkert at det personale der er i Frederikshavn og tildels i Aalborg vil skifte arbejdsgivere.

Men igen kan vi takke EU for alt denne tåbelighed, lad os komme ud af EU. Og bestemme selv i vores lille land.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

DSB ME1512

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak