Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fra Viborg til Randers på blokvogn (Generelt)

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 29/4 2015, 11:49 (3285 dage siden)

Danmarks Jernbanemuseums samling af rullende materiel omfatter mere end blot, hvad der er udstillet på selve museet i Odense. Af den årsag har vi også flere magasiner og depoter rundt om i landet, som fra tid til anden må vige for fremskridtet, hvorfor vi må finde andre steder at opmagasinere vores materiel.

Et af de steder er den fredede rundremise i Viborg, som Banedanmark ønsker at sælge videre, og på grund af disse planer er både Danmarks Jernbanemuseum og Mariager-Handest Veteranjernbane blevet bedt om at flytte det materiel, vi havde stående.

Det materiel, som vi flyttede til Randers omfatter:

DSB D 802

DSB Ks 273

DSB Fs 263

DSB J 1

SVJ B 1

Materiellet har ikke kørt på egne hjul i en del år, og det var derfor usikkert, om det ville kunne holde til en transport til Randers. I hvert fald har den ene af damplokomotiverne allerede afbrændt to lejer. Vi var derfor sikre på, at det ikke ville kunne overføres via skinnerne, og i stedet for at tage chancen blev løsningen landevejstransport for al materiellet. Derudover ville skinnetransport (desværre) også have betydet en betragtelig mængde papirarbejde at få godkendelserne i hus. Vi vil i stedet hellere bruge vores ressourcer på at få arbejdet os gennem det store arbejde med at få den nye og mere omfattende godkendelse til at køre selv. Slutteligt er sporforbindelsen til remisen i Viborg afbrudt, så køretøjerne skulle løftes under alle omstændigheder.

Onsdag den 22. arbejdede vi i Viborg med at adskille D 802 og J 1 fra deres tendere, så de kunne løftes på hver deres blokvogn. Der blev også brugt en del tid på at servicere drejeskivens elektriske dele, så vi dagen efter lettest muligt kunne få enhederne over til den ventende kran. Af samme årsag havde vi hentet vores ”klædeskab” (DSB 48) i Randers, så den kunne flytte de tunge lokomotiver.

Torsdag morgen kl 8 var vi klar til at løfte D 802 op på den ventende blokvogn, der skulle transportere den til Randers som det første lokomotiv. I Randers var der opstillet en tilsvarende kran ved opstillingssporerne, således at blokvognene ikke skulle vente, men kunne køre direkte efter læsningen. Da de fire damplokomotiver var læsset af, var klokken ikke mere, end at den oprindelige plan med først at hente tenderne og personvognen om fredagen kunne fremrykkes til samme eftermiddag. Derfor kørte blokvognene retur til Viborg for at hente materiellet. Ud på eftermiddagen kunne den sidste enhed således løftes fra sporet, og da den sidste blokvogn forlod området, forlod også damplokomotiverne remisen i Viborg for sidste gang.

Da Danmarks Jernbanemuseum pt. ikke må køre selv, var Veterantog Vest indlejet til at rangere for os i Randers ved hjælp af vores köf 261. I Randers forestod der en større rangeropgave for:

1) at sikre, at de fem enheder kunne komme under tag,

2) at udnytte pladsen bedst muligt, så færrest muligt enheder måtte stilles udenfor.

3) at vores driftsmateriel kunne flyttes over til motor- og rundremisen, således at vi selv kan rangere med det internt og få lavet de nødvendige årlige syn og eventuelle småreparationer. Dette lykkedes, således at kun to enheder måtte stilles udenfor, på trods af hjemkomsten af fem andre.

Hele operationen blev gennemført af kun 10 mand til klargøring og 5 mand de øvrige dage. Selvom antallet muligvis ikke lyder af meget, havde vi allieret os med yderst effektive frivillige fra både egne rækker og fra vores samarbejdspartnere fra Veterantog Vest. Til dem skal lyde et stort tak for deres hårde arbejde.

Planerne for materiellet er i øjeblikket, at det opbevares, inden det ligesom resten af Danmarks Jernbanemuseums omfattende samling skal vurderes. Dette bliver en stor opgave, der starter næste år og som vil strække sig over en årrække. Dette vil vi selvfølgelig løbende holde jer opdateret om gennem forløbet.

Som altid var vi selv begravet i arbejde under opgaven, så vi har ganske få billeder fra dagene. Hvis nogen af jer fik foreviget transportnerne. Vil vi være yderst taknemmelige, hvis I vil dele nogle af dem med os alle herinde.

Desuden kan I også gode billeder af materieloverførslen i denne tråd:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=95888#p95888

[image]
Klædeskabet ankommer til Viborg for at forestå rangerarbejdet med materiellet, som skulle flyttes.

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
(Foto: Asger Christiansen)

[image]
Den tomme remise i Viborg har sagt farvel til damplokomotiverne for sidste gang, og nu er det op til Banedanmark og eventuelle nye ejere, hvad der skal ske med de fredede bygninger

[image]
Materiellet er efter intenst rangerarbejde rykket indenfor i vognhallerne i Randers. Dette fik vi arrangeret så godt, at kun to enheder blev nødt til at stå udenfor.

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak