Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nogen der kan identificere denne liggevogn? (Generelt)

af mss-logoff, 3/5 2015, 15:27 (3282 dage siden) @ Hedegaard

Spændende MSS!

Det er fantastisk at disse vogne stadig er i drift. Ideen med 3-sengs liggekupeer er faktisk genial, og det undrer mig at man gik væk fra denne ide. Det passer perfekt til en lille familie, som kan få noget privat hygge sammen, i stedet for at skulle tage hensyn til tre andre fremmede rejsende.

Ja idéen var udmærket, og blev jo også flittigt anvendt ved bygning af sovevogne (f.eks. WLAB-33/WLABmh fra DB). Jeg vil tro at fremkomsten af turistklasse-sovevogne som T2S (DSB WLABm) gjorde det af med idéen, da man her til en rimelig pris kunne få det samme, med lidt mere komfort. Jalousivæggene gav heller ikke meget privatliv, lydmæssigt set hang de to kupéer i liggevognene stadig sammen. Derfor fjernede man efterfølgende jalousivæggene, og de er svjv. heller ikke retableret hos nogle af de nuværende ejere.

Jeg kan se at vognene oprindeligt blev leveret med "sideskørter" ligesom de Bcm-O liggevogne vi havde herhjemme.
Ved du om man fjernede noget fra undervognen under renoveringen eller om skørterne bare sad der for æstetikkens skyld?

Sideskørter er efterfølgende blevet monteret på nogle af de vogne der havnede i Rumænien, vognene havde ikke oprindeligt sideskørter.
Det havde de ældre typer til gengæld. De første liggevogne med halvkupéer er fra 1960, de var baseret på Bcm241 og 251 bygget i 1950'erne (dem DSB også købte en stribe brugte eksemplarer af til nattogene), og hed Bcm242, 252 og 254. Mange af disse vogne havde sideskørter, der efterhånden blev fjernet på de fleste.
Grunden til sideskørterne var frem for alt at give dem et flot udseende. Aerodynamisk set har de vel også haft en betydning, men ved hastigheder på maks. 140 km/t har det ikke været så væsentligt.

Mvh MSS


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederDSB MX1044 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak