Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk Folkeparti vil droppe togbro over Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af Poul Andersen, 9/7 2015, 10:57 (3216 dage siden) @ andersj

Nu bliver tingene (og togene) vist blandet godt og grundigt sammen.
Timemodeltogene skal naturligvis ikke standse i Langeskov (eller andre steder undervejs) mellem København og Odense.


Timemodellen og en ny bro over Vejle fjord bygger vel på lyntog.
8/7-15 sagde trafikministeren at lyntog skal stoppe i Langeskov på Fyn, når den er færdigbygget.
Det betyder vel at timemodellen ryger, og meningen med broen forsvinder.

Idéen med at lade tog køre udenom store byer for at komme hurtigere frem, lyder mig lidt bizar. Men for at komme hurtigt frem til Frederikshavn, kan man da med fordel undlade at køre ind til Århus, og ved Limfjorden kan man bygge en ny bro, og derved springe Aalborg over. Det tager også alt for megen tid at stoppe og standse. Når nu vi er i gang, kan man lade toget starte i Sverige, køre over broen, springe København over, stoppe i Trekroner, Langeskov og Frederikshavn. Det vil formodentlig også give en væsentlig besparelse på rengøring af tog. Togførerens arbejdsmængde vil sikkert kunne reduceres så meget, at man på disse afgange ville kunne genindføre salgsvognen. Det vil da være en fjer i hatten til en trafikminister.

Undskyld min humor, men jeg føler nogle gange at politik er tragikomisk.


Timemodellen er en helt ny togkategori udenfor InterCity og InterCityLyn konceptet. De tog der skal standse i Langeskov er specielle Pendler InterCityLyn der kører som supplement i myldretiden til de øvrige InterCity og InterCityLyn der fortsat kører i timedrift uden stop i Langeskov.

InterCity og InterCityLyn kommer fortsat til at betjene Vejle by togbro eller ej, det er kun Timemodeltogene der kører udenom. Det er så meningen at de hurtige, knap så hurtige og langsomme tog skal mødes hver time i minuttal 00 i Odense, Esbjerg, Aarhus og Aalborg så der er let omstigning mellem disse og Timemodeltogene.

Timemodellen har tre superlyntogsforbindelser til/fra København:

- Fra Aalborg der efter Aarhus kører via jernbanebroen over Vejlefjord.
- Fra Aarhus der bl.a. betjener Horsens og Vejle.
- Fra Esbjerg der bl.a. betjener Kolding.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak