Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Toget er langsommere - Timemodellen (Generelt)

af ThomasTT, 22/7 2015, 14:07 (3211 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Timemodellen er vel inspireret af SBB's Bahn2000 projekt, der med meget store investeringer i dyr infrastruktur gjorde det muligt for tog at tog mødtes samtidig i knudepunkterne, som skulle ligge med en times køretid imellem.

Det fungerer selvfølgelig i Schweiz for der går togene som et urværk og trafik er prioriteret i Schweiz .

Spørgsmålet bliver om DSB kan leve op til den præcision der kræves af et sådant trafikoplæg.
Eller om der skal indlægges så meget luft i planer og overgangstider så det ender som varm luft.

I øvrigt forældes også den køreplansstruktur som tiden går.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Ja jeg tror også ideen kommer fra Schweiz. Der er bare nogle væsentlige forskelle ift Danmark.
Først og fremmest har de mange flere mellemstore byer. Det øger effekten af en timeplan, når der er færre afgange mellem flere byer. Danmark er meget anderledes med en hovedvej kbh-odense-aarhus hvor der i fremtiden vil køre fem-otte tog i timen med kun moderate hastighedsforskellel og typisk tre tog langs de fleste sidebaner. Der er ikke meget at tilpasse med en slags hurtig s-togssystem.

Derudover er Schweiz ekstremt decentraliseret, men lige præcis jernbanen er national. Det skaber en statslig enhed pisket til at tage udstrakte lokale hensyn. Derfor tror jeg heller ikke der er tvivl om, at med en schweizisk tankegang ville superlyn til Odense stoppe i Ringsted. Det er muligt, men ville kræve at stoppe-tiden indhentes længere vestpå formentlig i sidste ende nord for Aarhus. Og Nordjylland gider man ikke bruge penge på og da slet ikke for at gavne noget så ligegyldigt som vestsjælland. Hvis flere mindre byer blev prioriteret ville timeplanen også stige i betydning, da deres lokaltrafik logisk også har færre afgange.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak